Obrazom manželov Viery Žilinčanovej a Michala Jakabčica a grafikám rôznych autorov budú patriť až do januára výstavné priestory Oravskej galérie. Vernisáže nových výstav sú predo dvermi.
DOLNÝ KUBÍN. Viera Žilinčanová a Michal Jakabčic boli nielen umeleckou, ale aj manželskou dvojicou. Výstava je prvou samostatnou prehliadkou celoživotnej tvorby oboch umelcov na Slovensku.
Maliari, ktorých okrem spoločného života a štúdia na Vysokej škole výtvarných umení u prof. Jána Mudrocha spájal príbuzný výtvarný názor, patria ku kľúčovým postavám slovenského výtvarného umenia. Ich dielo nechýbalo na prestížnych výstavách, získalo niekoľko medzinárodných cien.
Svet, ktorý ustrnul
Michal Jakabčic (1930 - 2001), rodák z rázovitého Klenovca, maľoval pomocou náročných technologických postupov nehybný, zvláštny svet, ktorý na pohľad ustrnul.
Michal Jakabčic - Červený kohút. 1968 (olej, plátno).
„Výstava predstavuje najmä obrazy z vrcholného obdobia tvorby," povedal kurátor Ľubomír Podušel. „Centrom umelcovho záujmu sa stal svet jeho vnútorných zjavení, svet autentickej umeleckej reflexie skutočnosti presiaknutej fantáziou a poetickou imagináciou. V obrazoch plných spirituality sa spája, snúbi svet dospelosti so zázračným svetom detstva. Maliar nás nimi oslovuje, vyzýva k dialógu, a zároveň vzbudzuje pocity úžasu, s akými zvykneme stáť pred ikonami, či gotickými tabuľovými maľbami."
Aj preto sa obrazy Michala Jakabčica stretli s veľkou odozvou na výstavách v Sao Paolo, Cagnes sur Mere, Sofii, Helsinkách, Paríži, Tokiu, Washingtone i na Slovensku.
Prelínanie sna a skutočnosti
Viera Žilinčanová (1932 - 2008) sa narodila v Nových Zámkoch, no celý život prežila v Bratislave. Vo svojom diele rozvíjala tradíciu poetizmu a nadrealizmu.
Viera Žilinčanová - Smútok. 1976 (olej, plátno).
„Hmota, priestor a čas, to sú veličiny, z ktorých vyrástla jej poetická imaginácia, súbor snov a fantastických predstáv, kde o napätie, zázrak, romantickú atmosféru i dráždivý úsmev, nie je núdza. Aj to je dôvod, prečo nedokážeme byť k jej obrazom ľahostajní, stojíme pred nimi očarení z pocitu krásy a tajomna, ktoré nás zahaľuje imaginárnym závojom ticha. Vďaka tomu dokážeme azda lepšie pochopiť pravdu skrytú v autorkiných obrazoch. Pravdu o nás, o našom bytí, o tom, čo ho spoluutvára. Napríklad prelínanie sna a skutočnosti," hovorí kurátor.
Grafika zo zbierok
Výstavou Grafika načrela galéria do vlastných zbierok. Po skromných začiatkoch si slovenská grafika získala uznanie a rešpekt kultúrnej verejnosti v Európe i vo svete. Výstava usporiadaná pri príležitosti 45. výročia založenia Oravskej galérie mapuje situáciu na poli grafického média a dokumentuje premeny výtvarného myslenia v priebehu 20. storočia až po súčasnosť. S prihliadnutím na umelcov, ktorí majú osobitný význam pre tento región.
Marek Ormandík - Pútnik. 2003 (papier, serigrafia).
„Pozoruhodný súbor obsahuje niekoľko mimoriadnych ukážok grafickej tvorby danej doby," povedala riaditeľka Eva Ľuptáková. „Vo všeobecnosti možno sledovať postupný odklon od techník tlače z výšky, ku ktorým patrí drevorez, drevoryt a linorez, k technikám tlače z hĺbky ako lept, suchá ihla, akvatinta. V posledných desaťročiach sa do popredia záujmu mnohých autorov dostala serigrafia a s rozvojom digitálnych technológií vznikajú nové podoby grafiky."
Na výstave sú zastúpení Ľudovít Fulla, Mikuláš Galanda, Koloman Sokol, Arnold Weisz-Kubínčan, Vincent Hložník, Ernest Zmeták, Albín Brunovský a ďalší.
Albín Brunovský - Horúčkovitá nečinnosť. 1976 (ručný papier, farebný lept).
Vernisáže výstav Ostrovy imaginácie a OG 45 - Grafika budú vo štvrtok 11. novembra o 16.30 hod. vo veľkej výstavnej sieni Oravskej galérie. Hudobný hosť Matúš Jakabčic, syn slávnych maliarov, sa z galérie presunie do Zmeškalovho domu hudby (bývalý Domček), kde vystúpi v rámci Kubínskej hudobnej jesene.