LUČENEC/FIĽAKOVO/POLTÁR. Desiateho novembra sa oficiálne začala predvolebná kampaň do Komunálnych volieb 2010. Pár kandidátov však už niekoľko týždňov predtým oblepilo mestá a dediny billboardmi a snažili sa tak upútať pozornosť potencionálnych voličov. V kurze sú i sociálne siete a mítingy. Zaujímalo nás, koľko jednotliví kandidáti na posty primátorov zaplatia za volebnú inzerciu. Vybrali sme si tri mestá - Lučenec, Fiľakovo a Poltár. Niektorí bez váhania vysypali danú sumu z rukáva, iní odpovedali vyhýbavo respektíve ju odmietli zverejniť.
Vo Fiľakove uprednostňujú letáky
Vo Fiľakove sa o miesto primátora uchádza sedem ľudí. Ladislav Estefán, hlavný kontrolór mesta, ktorý kandiduje za koalíciu strán Most-Híd a SMK-MKP, si kampaň financuje z vlastného vrecka. „Dal som si vytlačiť letáky, ktoré roznesiem po domoch. Plagáty vylepím po meste. Náklady na to odhadujem na päťsto eur. Posledný týždeň pred voľbami máme spolu s poslancami strán, ktoré nás podporujú, míting, na ktorom vystúpia maďarskí speváci. Šestnásti sme sa poskladali po 50 eur, podporiť nás príde aj Béla Bugár. Na akciu stranícke peniaze nepoužijeme," tvrdí Estefán.
Nezávislý kandidát Štefan Estergomi hovorí, že zatiaľ do kampane neinvestoval nič. „Stále len rozmýšľam nad tým, ako osloviť voličov," hovorí Estergomi. Približne 400 eur za vytlačenie letákov doteraz stála predvolebná kampaň nezávislého kandidáta Ervina Kaszu. „Všetko si financujem sám a zatiaľ len rozmýšľam, akým spôsobom ešte oslovím voličov," hovorí.
Kandidát za Stranu rómskej koalície Ladislav Rácz vsadil na typický predvolebný guľáš v miestnom kultúrnom dome. Táto akcia ho spolu s letákmi vyjde na približne tisíc eur. „Financujem si to sám, ale pomohli mi aj kamaráti," tvrdí Rácz.
Nezávislá kandidátka Judita Oravcová vsadila na osobný kontakt a letáky. Akú sumu za ne zaplatí, nám však nevedela povedať. „Mám letáky, dva mítingy, stretávam sa s ľuďmi. Kampaň si financujem z vlastných peňazí a bude ma stáť okolo 600 eur," tvrdí Jaromír Kaličiak, ktorého v komunálnych voľbách podporujú ĽS-HZDS, SDKÚ-DS a Smer-SD.
Ľudovít Šimonides, nezávislý kandidát, využil internet, plagáty, letáky, osobný kontakt i mítingy. „Všetko si financujem z vlastných peňazí. Náklady na moju kampaň odhadujem na 500 eur," tvrdí Šimonides.
Lučenec je oblepený billboardmi
Lučenec patrí medzi mestá, ktoré už niekoľko týždňov pred oficiálnou volebnou kampaňou boli oblepené billboardmi dvoch kandidátov - Alexandry Pivkovej a terajšieho primátora Milana Marka. Pivková, nezávislá kandidátka s podporou strán SDKÚ-DS, SaS, Most-Híd a KDH, hovorí, že stranícke peniaze na predvolebnú kampaň nepoužíva. Voličov oslovuje billbaordmi, využíva prezentáciu na internete a sociálnych sieťach, inzerciu v regionálnych médiách, mítingy, vlastné akcie. V akých reláciách sa pohybujú náklady jej kampane, odmietla zverejniť, zdroje však netají. „Sú to moje peniaze a peniaze mojich podporovateľov," hovorí Pivková. Predbežné náklady jej kampane sa odhadujú na niekoľko tisíc eur.
Terajší primátor Milan Marko, ktorého podporujú strany Smer-SD, SNS a SDĽ, odhaduje náklady svojej kampane na vyše 10-tisíc eur. Všetko si vraj hradí z vlastných peňazí. „Mám billboardy, reklamu v mestských a regio-nálnych novinách, organizujem kultúrne i športové akcie, stretávam sa s ľuďmi. Osobný kontakt považujem za nesmierne dôležitý," tvrdí Marko.
Nezávislý kandidát Tomáš Časlovský investuje do kampane približne tisíc eur. „Využil som reklamu v regionálnom týždenníku, dal som si vytlačiť letáky a uprednostňujem osobný kontakt s ľuďmi. Všetko si financujem z rodinného rozpočtu," hovorí.
Kandidát KSS Ján Svoreň investuje do kampane okolo päťsto eur. Vsadil na letáky a osobný kontakt. Približne o päťsto eur viac vyjde volebná kampaň nezávislého kandidáta Vladimíra Marka. „Využil som plochu v mestských i regionálnych novinách, dal vytlačiť a rozniesť letáky a stretávam sa s ľuďmi," hovorí Marko.
Podnikateľ Rudolf Kulich na post primátora mesta kandiduje ako nezávislý. „Využil som billboardy, regionálny týždenník, letáky aj osobný kontakt. Kampaň si financujem z vlastných peňazí, ale zatiaľ neviem povedať, koľko ma bude stáť. Po jej skončení som ochotný sumu zverejniť," tvrdí Kulich.
V Lučenci na post primátora kandidujú ôsmi kandidáti. Dvoch z nich, Miroslava Morháča a Ivana Agóča, sa nám do našej uzávierky nepodarilo zastihnúť.
V Poltári sú v kurze letáky, mítingy i osobný kontakt
V Poltári sa o primátorské kreslo uchádzajú piati kandidáti. Nominantom širokej koalície strán Smer-SD, ĽS-HZDS, Hnutie za demokraciu, SNS a SDKÚ-DS je bývalý primátor Pavel Gavalec.
„Doteraz ma predvolebná kampaň vyšla na 1 500 eur," tvrdí Gavalec. Na oslovenie voličov využil internet, osobný kontakt, mítingy i inzerciu v regionálnom týždenníku. Nezávislý kandidát Daniel Kamas odmietol zverejniť sumu, ktorú investuje do kampane. Voličov chce osloviť letákmi, osobne i mítingom.
Občianska konzervatívna strana podporuje Františka Balaja, ktorý oslovuje voličov inzerciou v regionálnom týždenníku, letákmi a osobným kontaktom. Kampaň si financuje z vlastných peňazí a bude ho stáť približne dvetisíc eur.
Radovana Baníka podporujú strany KDH a SaS. „Uprednostňujem najmä osobný kontakt. Dal som si vytlačiť plagáty, zorganizoval som športové podujatie a stretnutie s ľuďmi, využil som aj reklamnú plochu v regio-nálnom týždenníku. Do kampane som ochotný investovať približne 3 000 eur. Sú to peniaze z rodinného rozpočtu," tvrdí Baník.
Súčasný primátor Pavol Rončák nám zatiaľ nevedel povedať, koľko do kampane investuje. „Presne to budem vedieť až po skončení volebnej kampane," tvrdí. Využije osobný kontakt, letáky a volebný míting.