RIMAVSKÁ SOBOTA. Vystavovaným predmetom mesiaca február v Gemersko-malohontskom múzeu (GMM) v Rimavskej Sobote je olejomaľba z 19. storočia Kristus na hore Olivovej s anjelom utešiteľom.
Autorom olejomaľby zachytávajúcej scénu z biblického príbehu z Nového zákona je spišský maliar Jozef Czauczik. Obraz sa do zbierkového fondu múzea dostal ako dar v roku 1906 z evanjelického kostola v Nižnom Skalníku. Jeho nepriaznivý stav si vyžiadal odborné reštaurovanie.
Dielo prezentuje sakrálnu polohu autorovej tvorby
V roku 1994 ho reštauroval za finančnej podpory štátneho fondu PRO SLOVAKIA Miroslav Janšto. Pôvodne bola maľba súčasťou staršieho oltára v Nižnom Skalníku. Dielo reprezentuje sakrálnu polohu Czauczikovej tvorby. Jeho oltárne obrazy a biblické kompozície vytvorené v intenciách dobového nazarenizmu sa nachádzajú v mnohých kostoloch na Spiši, Gemeri, ale aj na východnom Slovensku v Košiciach. Na bočnom oltári v Kostole Svätého Jána Krstiteľa v Rimavskej Sobote sa nachádza obraz od Jozefa Czauczika Svätý Andrej z roku 1834.
„Obraz Kristus na hore Olivovej s anjelom utešiteľom patrí k Czauczikovým dielam z prvých dvoch desaťročí 19. storočia. Tieto diela spája jednoznačnosť a čistota klasicistického názoru, charakteristické pre počiatky jeho tvorby," povedala Angelika Matušková z GMM.
Czauczik maľoval portéty i krajiny
Jozef Czauczik bol maliar nemeckého pôvodu, ktorý sa narodil v Levoči, kde po štúdiách a pobytoch vo Viedni pôsobil až do konca svojho života. Jeho bohatá portrétna a krajinárska tvorba, ktorá hlboko zapôsobila na mnohých súčasníkov, ho zaraďuje medzi významných predstaviteľov maliarstva 19. storočia. Jeho pôsobenie na poli výtvarného umenia zaraďuje slovenská umelecká história do prípravného obdobia slovenskej národnej školy.
Tvorba Jozefa Czauczika tvorí významnú kapitolu dejín Slovenského maliarstva 19. storočia. Témou oltárneho obrazu je sekvencia z biblického príbehu, opisovaného v Novom zákone pod názvom Getsemane, ktorá sa odohrala pri Ježišovej návšteve Getsemanskej záhrady.
Autor zjavne inšpirovaný biblickým textom z Evanjelia podľa Lukáša, sa sústredil na zobrazenie osamelého modliaceho sa Ježiša, ktorého utešuje a posilňuje v jeho ťažkej hodine anjel utešiteľ. Zobrazený výjav bol mimoriadne obľúbený a rozšírený v ikonografii evanjelických oltárov na Slovensku v priebehu 19. storočia. Počas tohto obdobia sa stal v regióne Gemer-Malohont najrozšírenejším motívom ústredného poľa oltárov.