Tisovec sa hnevá na "podrganých Bratislavčanov" pre rušenie vlakov

Tisovec sa bojí o spojenie s Breznom a neverí nízkym číslam železničiarov o počte pasažierov. Obyvateľom hrozí odrezanie od sveta.

Perón v Tisovci.Perón v Tisovci. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Ak Tisovčanom zrušia železničné spojenie, asi o dva roky môžu zostať izolovaní. Cestári uzavrú pri rekonštrukcii spojnicu s Breznom.

TISOVEC. Je ráno okolo ôsmej a na peróne železničnej stanice v Tisovci prešľapuje krátko pred odchodom motorového vozňa päť ľudí. Rušňovodič, sprievodkyňa, prednosta stanice, redaktor a fotograf. Napokon pristúpi päť ľudí z autobusa z Hnúšte. Vyrážame, konečná je v Brezne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzi mestami jazdilo donedávna denne 13 vlakov. Pre železničnú spoločnosť je trať stratová, a tak bude primátor Peter Mináč rád, ak zostanú štyri. Ale je možné, že nebude ani jeden, trate, kde vozia najmenej ľudí, majú rušiť. Najskôr zmiznú vlaky a potom aj koľajnice, tvrdí Mináč. Zmizne aj svetový unikát, ozubnicová železnica.

SkryťVypnúť reklamu

Kapitalisti z Bratislavy

Najmä z Brezna, kde je nezamestnaný každý siedmy človek, do Tisovca, kde je bez práce takmer každý tretí, nie je veľa dôvodov cestovať. Jeden vlak na tejto trati vezie priemerne štyroch cestujúcich, hoci je o 50 až 80 centov lacnejší ako autobus.

Za rok prepravia železnice medzi mestami menej ako 20-tisíc ľudí. Každý jeden spoj vyrobí na 33-kilometrovej trati stratu takmer 254 eur. „Uvažujeme o zrušení tejto trate, ale ako to dopadne, ešte nevieme,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.

Miestni nadávajú a tvrdia, že chudobným zoberú všetko. Bratislavčania. „Oni potrebujú peniaze. Zrušiť chcú železnicu, kapitalisti podrganí,“ rozčuľuje sa päťdesiatnik vo vlaku. „Ako my budeme chodiť? Pešo.“

SkryťVypnúť reklamu

Zabudnuté mestečko

Tisovec má asi štyritisíc obyvateľov. V aute v smere od Brezna sme ráno okolo siedmej stretli 15 áut, len jedno smerovalo do Tisovca. V niektorých úsekoch je cesta taká úzka, že auto a kamión okolo seba neprejdú a päť kilometrov pred tabuľou prestane hrať autorádio .

Vo vlaku pred Tisovcom nie je internetové pripojenie, vypadáva mobilný signál. „Trať nezrušia. Možno obmedzia spoje. Priemerné počty cestujúcich sú nepresné. Sto a dvadsať je priemer 60. Dá sa z týchto čísel určiť, či je spojenie potrebné?“ pýta sa na stanici železničiar. Muž okolo päťdesiatky spomína, že za socializmu jazdilo na trati 32 vlakov a v jednom sa viezlo 120 ľudí.

„Ak zrušia trať, do pol roka Rómovia rozoberú koľajnice. A zmizne aj ozubnica. Teraz jazdí z Tisovca menej ľudí, ale na ďalšej zastávke v Polhore sa motorka naplní,“ hovorí železničiar na prázdnom peróne.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon je vo vlaku osem cestujúcich. Stanica v Tisovci má 13 zamestnancov. V Polhore pristúpili šiesti, istý čas sme boli v stomiestnom vlaku sedemnásti. Na konečnej v Brezne vystupujeme štyria. Vlak o 11.11 h. z Brezna je už plný, berie ľudí z rýchlika Horehronec. „Vraj chcú aj ten rušiť. Cestujúci z Bratislavy budú čakať na ďalší niekoľko hodín,“ povedal železničiar.

Mináča plánované rušenie železničného spojenia s Breznom nemilo prekvapilo. Štatistiky železníc považuje za nepresné. Mesto napočítalo, že jeden vlak nevozí štyroch, ale priemerne 23 cestujúcich. „Železničné spojenie je existenčne dôležité pre tento región. S traťou počítajú aj evakuačné plány a civilná ochrana. Potrebujeme udržať aspoň štyri spoje.“

Boja sa odrezania od sveta

Pripomína, že funkčná národná kultúrna pamiatka, Ozubnicová železnica, je jednou z troch na svete. „Ak zrušia spojenie, neprispôsobiví občania rozkradnú koľajnice,“ hovorí primátor.

Slovenská správa ciest plánuje v najbližších dvoch troch rokoch rekonštruovať cestu I. triedy medzi Tisovcom a Breznom. Mináč tvrdí, že opravy počítajú aj s čiastočným uzavretím cesty. „Neviem si predstaviť, ako budú ľudia z tejto oblasti cestovať.“

V najhoršom by do Banskej Bystrice museli cestovať smerom na Rimavskú Sobotu a cesta by sa predĺžila o 60 až 70 kilometrov. O plánovanej rekonštrukcii cesty vie aj železničná spoločnosť. „Zrejme sa tým budeme ešte zaoberať,“ pripustil Buzinkay.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 423
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 588
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 356
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 414
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 011
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 581
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu