Ak Tisovčanom zrušia železničné spojenie, asi o dva roky môžu zostať izolovaní. Cestári uzavrú pri rekonštrukcii spojnicu s Breznom.
TISOVEC. Je ráno okolo ôsmej a na peróne železničnej stanice v Tisovci prešľapuje krátko pred odchodom motorového vozňa päť ľudí. Rušňovodič, sprievodkyňa, prednosta stanice, redaktor a fotograf. Napokon pristúpi päť ľudí z autobusa z Hnúšte. Vyrážame, konečná je v Brezne.
Medzi mestami jazdilo donedávna denne 13 vlakov. Pre železničnú spoločnosť je trať stratová, a tak bude primátor Peter Mináč rád, ak zostanú štyri. Ale je možné, že nebude ani jeden, trate, kde vozia najmenej ľudí, majú rušiť. Najskôr zmiznú vlaky a potom aj koľajnice, tvrdí Mináč. Zmizne aj svetový unikát, ozubnicová železnica.
Kapitalisti z Bratislavy
Najmä z Brezna, kde je nezamestnaný každý siedmy človek, do Tisovca, kde je bez práce takmer každý tretí, nie je veľa dôvodov cestovať. Jeden vlak na tejto trati vezie priemerne štyroch cestujúcich, hoci je o 50 až 80 centov lacnejší ako autobus.
Za rok prepravia železnice medzi mestami menej ako 20-tisíc ľudí. Každý jeden spoj vyrobí na 33-kilometrovej trati stratu takmer 254 eur. „Uvažujeme o zrušení tejto trate, ale ako to dopadne, ešte nevieme,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.
Miestni nadávajú a tvrdia, že chudobným zoberú všetko. Bratislavčania. „Oni potrebujú peniaze. Zrušiť chcú železnicu, kapitalisti podrganí,“ rozčuľuje sa päťdesiatnik vo vlaku. „Ako my budeme chodiť? Pešo.“
Zabudnuté mestečko
Tisovec má asi štyritisíc obyvateľov. V aute v smere od Brezna sme ráno okolo siedmej stretli 15 áut, len jedno smerovalo do Tisovca. V niektorých úsekoch je cesta taká úzka, že auto a kamión okolo seba neprejdú a päť kilometrov pred tabuľou prestane hrať autorádio .
Vo vlaku pred Tisovcom nie je internetové pripojenie, vypadáva mobilný signál. „Trať nezrušia. Možno obmedzia spoje. Priemerné počty cestujúcich sú nepresné. Sto a dvadsať je priemer 60. Dá sa z týchto čísel určiť, či je spojenie potrebné?“ pýta sa na stanici železničiar. Muž okolo päťdesiatky spomína, že za socializmu jazdilo na trati 32 vlakov a v jednom sa viezlo 120 ľudí.
„Ak zrušia trať, do pol roka Rómovia rozoberú koľajnice. A zmizne aj ozubnica. Teraz jazdí z Tisovca menej ľudí, ale na ďalšej zastávke v Polhore sa motorka naplní,“ hovorí železničiar na prázdnom peróne.
Napokon je vo vlaku osem cestujúcich. Stanica v Tisovci má 13 zamestnancov. V Polhore pristúpili šiesti, istý čas sme boli v stomiestnom vlaku sedemnásti. Na konečnej v Brezne vystupujeme štyria. Vlak o 11.11 h. z Brezna je už plný, berie ľudí z rýchlika Horehronec. „Vraj chcú aj ten rušiť. Cestujúci z Bratislavy budú čakať na ďalší niekoľko hodín,“ povedal železničiar.
Mináča plánované rušenie železničného spojenia s Breznom nemilo prekvapilo. Štatistiky železníc považuje za nepresné. Mesto napočítalo, že jeden vlak nevozí štyroch, ale priemerne 23 cestujúcich. „Železničné spojenie je existenčne dôležité pre tento región. S traťou počítajú aj evakuačné plány a civilná ochrana. Potrebujeme udržať aspoň štyri spoje.“
Boja sa odrezania od sveta
Pripomína, že funkčná národná kultúrna pamiatka, Ozubnicová železnica, je jednou z troch na svete. „Ak zrušia spojenie, neprispôsobiví občania rozkradnú koľajnice,“ hovorí primátor.
Slovenská správa ciest plánuje v najbližších dvoch troch rokoch rekonštruovať cestu I. triedy medzi Tisovcom a Breznom. Mináč tvrdí, že opravy počítajú aj s čiastočným uzavretím cesty. „Neviem si predstaviť, ako budú ľudia z tejto oblasti cestovať.“
V najhoršom by do Banskej Bystrice museli cestovať smerom na Rimavskú Sobotu a cesta by sa predĺžila o 60 až 70 kilometrov. O plánovanej rekonštrukcii cesty vie aj železničná spoločnosť. „Zrejme sa tým budeme ešte zaoberať,“ pripustil Buzinkay.