LUČENEC/RIMAVSKÁ SOBOTA/VEĽKÝ KRTÍŠ. O tom, že voda je nevyhnutnou podmienkou pre existenciu života na planéte sa vďaka ekovýchovným programom učia už škôlkari. Im, ako aj školákom sa týmto spôsobom
približujú problémy súvisiace s vodou ako v globálnom meradle, tak aj na lokálnej úrovni.
Deti si uvedomujú význam vody
„Poukazujeme hlavne na možnosti šetrenia vodou doma a v triede,“ uviedla hovorkyňa Inštitútu aplikovanej
ekológie Daphne, ktorý ekovýchovu realizuje. Ako ozrejmila koordinátorka výchovy Jana Menkynová, cieľom je viesť už deti predškolského veku k tomu, aby si uvedomovali význam vody.
„V ekovýchovných programoch pre materské školy približujeme problematiku ochrany vôd formou príbehu. Deti putujú spolu s tromi kamarátkami kvapkami VO, DI a ČKA. Hrajú sa na padajúci dážď, poskakujú ako vlnky na rozbúrenom mori, padajú pomaly ako snehové vločky,“ priblížila. Formou hry tak deti spoznávajú prirodzený
kolobeh vody v prírode, vodné rastlinky a živočíchy, ktoré stretli po ceste, ako aj všetky skupenstvá vody.
Sladkej vody sú len tri percentá
„Žiakom základných škôl približujeme množstvo pitnej vody na Zemi jednoduchým názorným príkladom pomocou guličiek z plastelíny, ktoré predstavujú planétu. Iba tri percentá vody na Zemi tvorí sladká voda, pričom z nej je až 80 percent viazaných v ľadovcoch a večnom ľade a snehu napríklad na Antarktíde,“ povedala Menkynová.
Žiaci počas hodiny počúvajú aj rôzne zvuky vody, hádajú, odkiaľ pochádzajú a uvedomujú si, kde všade sa v domácnosti vodou často plytvá. „Pri exkurziách do prírody sa vyberieme k rybníku alebo rieke, kde spoločne určujeme kvalitu vody pomocou vodných bezstavovcov. Pomáhajú nám malé sieťky a na identifikáciu vylovených druhov jednoduché určovacie kľúče,“ priblížila. Niektoré z bezstavovcov, ako napríklad drobné kôrovce zvané kriváky, či larvy pošvatiek, sú veľmi citlivé na znečistenie a ak sa vo vode nájdu, znamená to, že voda nie je znečistená, doplnila.
Inštitút Daphne v spolupráci s Výskumným ústavom vodného hospodárstva a Slovenskou agentúrou životného prostredia pripravil pre slovenskú verejnosť projekt, ktorého cieľom je zmeniť spôsoby a postoj spotrebiteľov k využívaniu vodných zdrojov. Ten v súčasnosti vedie k ich znečisťovaniu a neudržateľnému využívaniu. V rámci
projektu bude pripravených mnoho aktivít, ako napríklad interaktívna výstava, príručky pre učiteľov materských, základných a stredných škôl.