KOKAVA NAD RIMAVICOU. Dohromady 12 detských rómskych štipendistov z Gemeru a Malohontu je v súčasnosti zapojených do projektu Big B/S, ktorý od roku 2007 zastrešuje v niekoľkých regiónoch Slovenska nezisková organizácia (n.o.) Rómsky inštitút - Roma Institute.
Návšteva kina a cukrárne ako odmena
Projekt si kladie za cieľ systematicky pracovať s rómskymi deťmi vo veku od 10 do 15 rokov, s priemerom známok nie horším ako 2,5. Program vychádza z analýzy potrieb rómskych žiakov, ktorí na prvom stupni základnej školy dosahovali nadpriemerné školské výsledky.
"Okrem toho, že ich doučujeme, chodíme s nimi za odmenu aj na rôzne výlety, do kina či do cukrárne," povedala Slavomíra Cibuľová, ktorá je v rámci projektu dobrovoľníčkou - tútorkou v Kokave nad Rimavicou.
Okrem deviatich detí z kokavskej základnej školy sú do projektu zapojení aj traja školáci z Hnúšte. Vedú ich traja dobrovoľníci a jeden koordinátor.
V regióne Gemera a Malohontu je ním Július Radič, ktorého myšlienka projektu ihneď zaujala. Začiatky však boli komplikované. Oslovené základné školy neboli ochotné poskytnúť informácie o žiakoch a ich prospechu. Až pri osobných stretnutiach a dôkladnejšom predstavení projektu sa podarilo v školskom roku 2007/2008 zapojiť celkovo šesť rómskych štipendistov z Hnúšte a Kokavy nad Rimavicou. Na základe pozitívnych ohlasov sa už v školskom roku 2008/2009 zapojilo do projektu 10 štipendistov.
Pozitívne reakcie rodičov
Podľa Radiča priaznivé reakcie sú aj zo strany rodičov. Pozitívne prijali prístup odmeny nielen pre deti rodičov, ktorí sú v hmotnej núdzi, ale aj rodičov, kde jeden z nich pracuje. Za výnimočný pokladajú aj fakt, že program je otvorený pre deti s dobrým prospechom, nie pre deti s umeleckým talentom.
Tou najväčšou motiváciu a odmenou pre všetkých štipendistov je však darček na konci školského roka, ktorý získajú len vtedy, ak si nezhoršia prospech.
Program s názvom Big B/S využíva metódu tútoringu, známu aj z programu Big Brother, Big Sister, ktorá je založená na participácií dobrovoľníkov na individuálnom rozvoji dieťaťa. Program je špecificky doplnený o prvok interkultúrneho a medzigeneračného dialógu, predpokladajúceho individuálnu a osobnú zainteresovanosť dobrovoľníkov z radov vysokoškolských študentov veľkých kamarátov, veľkých kamarátiek, pripravujúcich sa na povolanie pedagóg, špeciálny pedagóg alebo sociálny pracovník.
Dobrovoľník sa s dieťaťom doučuje, trávi s ním voľný čas, chodí s ním na spoločenské podujatia, sociálne ho vzdeláva. Komunikuje aktívne s rodičmi a učiteľmi. Jeho úlohou je stať sa pozitívnym vzorom, ktorý týmto deťom zväčša chýba.