TISOVEC/HNÚŠŤA. Na trati Hnúšťa Tisovec opäť premávajú vlaky. Občania týchto dvoch miest tak po troch mesiacoch nemusia cestovať náhradnou autobusovou dopravou.
Trať Tisovec Hnúšťa, ktorá bola pre podmytie uzatvorená, sprevádzkovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) opäť od 4. marca, preprava vlakom je možná len v rýchlosti 10 kilometrov za hodinu.
Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej na opravu trate bola použitá sanačná metóda. „Bolo to z dôvodu zvýšenia pasívnych síl na rotačnej zvážnej ploche. Zriadila sa priepustná lavica pod svahom nadväzujúca na vodonosnú vrstvu pôvodného terénu a budoval sa násyp po vrstvách. Pre zlepšenie odvodnenia podložia boli navrhnuté dve rebrá z priepustného materiálu,“ oznámila hovorkyňa.
Sanácia zahŕňala postupné rozobratie násypu telesa, zriadenie gravitačných zaťažovacích lavíc, stabilizáciu päty násypu kamennou rovnaninou z lomového kameňa, úplnú výmenu materiálu pri päte násypu a v dolnej polovici násypu, opätovné vybudovanie hornej polovice násypu z pôvodného materiálu. Súčasťou prác bolo vybudovanie dvoch priečnych odvodňovacích rebier, vyplnených koľajovým štrkom a vystlaných geotextíliou. Po stabilizácii zemného telesa bolo zriadené a upravené do predpísaného profilu koľajové lôžko s koľajovým roštom.
Práce na trati mali byť ukončené už v januári. Skomplikovali ich však nepriaznivé poveternostné podmienky. V niektorých dňoch dokonca mrzli aj stroje. Problémy ŽSR robil aj ťažko prístupný terén a viacnásobné prekladanie zeminy práce neúmerne predĺžili.
„Ďalšie prípadné zosuvy na uvedenej trati je veľmi ťažké predpovedať. Technologický postup a zvolená sanačná metóda boli stanovené tak, aby zabránili poruchám, ktoré sa na tejto trati vyskytli v minulom roku. Zo strany ŽSR sme urobili všetko preto, aby sa zosuvy v tomto úseku už nevyskytli,“ zakončila Pavliková.