Železnice zrušia 322 miest, reálne prepustia150 ľudí

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., šetrí. Zredukovala osobnú prepravu, plánuje zvýšiť cestovné, bude prepúšťať.

BRATISLAV. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) zruší v tomto roku z dôvodu úsporných opatrení 322 pracovných miest. Keďže polovica z týchto postov je neobsadených, osobný dopravca reálne prepustí okolo 150 zamestnancov. "Polovica z nich odíde do starobného a predčasného dôchodku, len asi 80 spadne do sociálnej siete. Tento proces kontinuálne trvá do konca roka," informoval hovorca ZSSK Alexander Buzinkay.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila v marci, by mala Železničná spoločnosť Slovensko počas troch rokov zrušiť zhruba šesťsto pracovných pozícií. Spoločnosť evidovala ku koncu apríla 4 906 pracovníkov, ich počet tak medziročne klesol o 108 alebo o 2,15 %. Vlani v apríli predstavoval ich stav 5 014.

SkryťVypnúť reklamu

Počet cestujúcich sa udržal na úrovni minulého roka

Osobný železničný podnik prepravil za štyri mesiace tohto roka 15,07 mil. cestujúcich, čo je medziročne viac o 2,1 %. V tom istom období minulého roka počet cestujúcich dosiahol 14,7 milióna. "Napriek redukcii spojov by sme radi udržali počet cestujúcich na úrovni minulého roka," uviedol ďalej Buzinkay. Za celý uplynulý rok spoločnosť prepravila viac ako 45 mil. ľudí. Bolo to menej o 338,1 tis. osôb alebo o 0,75 % v porovnaní s rokom 2009.

Spoločnosť pripravuje najskôr od 1. septembra zvýšenie cestovného na železnici priemerne do 10 % v závislosti od vzdialenosti. Vlaky na kratšie vzdialenosti nemajú byť drahšie ako autobusy. "Meníme cenovú filozofiu z tarifného na kilometrový systém, ponúkame pre cestujúcich viaceré zľavy a výhody," uviedol Buzinkay.

SkryťVypnúť reklamu

Zámerom osobného dopravcu je napraviť deformácie, vyrovnať vplyv inflácie z minulých rokov a nárast vstupov a v konečnom dôsledku navýšiť tržby. Ceny osobnej dopravy na železnici sa nemenili sedem rokov. Návrh na úpravu cestovného ešte posúdi Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. ZSSK zároveň plánuje vyňať z výkonov vo verejnom záujme všetky vlaky kategórie IC od platnosti nového cestovného poriadku 2011/2012. "Ceny prispôsobíme trhovým možnostiam," pokračoval Buzinkay.

Firma skresala náklady

Tržby ZSSK z osobnej prepravy za štyri mesiace tohto roka medziročne vzrástli o 4 % na 25,7 mil. eur. Oproti tomu istému obdobiu vlaňajška boli tržby z prepravy cestujúcich vyššie zhruba o 1 mil. eur. Firma v rámci šetrenia skresala náklady o 5,1 %, keď sa znížili o 5,5 mil. eur na 102,7 mil. eur. Zisk predstavoval za štyri mesiace 329 tis. eur, čo je podstatne menej ako v tom istom období minulého roka, v ktorom vykázaný zisk predstavoval 22,5 mil. eur. "Tento rok predpokladáme stratu do 10 mil. eur kvôli pozastavenej a zmäkčenej redukcii spojov a šetrenie nákladov v rozsahu 15 mil. eur," dodal Buzinkay.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná spoločnosť od 1. mája zredukovala osobnú prepravu, lebo zo štátneho rozpočtu dostala menej peňazí na dopravné výkony vo verejnom záujme ako vlani. Z finančných dôvodov musela zredukovať spolu 339 vlakov, ktoré prejazdili ročne viac ako 1,1 mil. vlakokilometrov. Väčšinu redukovaných spojov firma zrušila a časť obmedzila časovo
alebo úsekovo pre ich slabé využívanie a nízku ekonomickú efektívnosť ich prevádzkovania. Osobná železničná doprava sa úplne zastavila na piatich tratiach, z toho na štyroch v prihraničných oblastiach.

Štát sa zaviazal poskytnúť dotáciu

Vlaky osobného dopravcu vlani najazdili 31,59 mil. kilometrov, čo bolo v porovnaní s rokom 2009 menej o 112,48 tis. vlakokilometrov alebo o 0,35 %. Štát sa zaviazal poskytnúť v tomto roku Železničnej spoločnosti Slovensko na prevádzku osobnej dopravy dotáciu vo výške 205 mil. eur. Desaťročná zmluva medzi rezortom dopravy a ZSSK o prevádzke osobnej železničnej dopravy na roky 2011 až 2020 má spoločnosti umožniť vyrovnané ospodárenie v budúcich rokoch a použitie dosiahnutého zisku na investície.

Rezort dopravy má uhradiť spoločnosti do 30. septembra 2012 spolu 71,93 mil. eur z výkonov vo verejnom záujme za roky 2004 až 2008. Po vyhodnotení výkonov za minulý rok mal štát uznať a zaúčtovať záväzok 68 mil. eur do konca mája tohto roka. Záväzky z výkonov vo verejnom záujme za roky 2009 a 2010 v predbežnej výške 84,045 mil. eur by mali byť spoločnosti uhradené do konca mája 2013. Štát by mal tiež prevziať investičné záväzky spoločnosti vo vzťahu k dohovoru EUROFIMA vo výške 140 mil. eur.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej dorave. Eviduje základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 900
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 672
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 484
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 385
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 177
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 900
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 672
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 484
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 385
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 177
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu