LUČENEC/RIMAVSKÁ SOBOTA/VEĽKÝ KRTÍŠ. Samovraždou pod kolesami vlaku sa v tomto roku rozhodlo ukončiť život 28 ľudí. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, od januára do 15. septembra, je to menej o troch ľudí. Vyplýva to z údajov, ktoré poskytla Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Počet samovrážd na železnici tak v tomto roku mierne klesá. K týmto zbytočným úmrtiam však treba ešte pripočítať aj usmrtenia ľudí na železnici, ktoré neboli samovraždami. Prípadov, keď ľudia zahynuli pri neoprávnenom pohybe na koľajniciach, bolo v tomto roku 27.
„Tu je zaznamenaný výraznejší pokles usmrtení v porovnaní s minulým rokom, a to o 14 udalostí,“ uviedol hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Podľa jeho slov by si však počet takto zmarených životov zasluhoval väčšiu verejnú pozornosť.
„Najmä z pohľadu, ako im predchádzať,“ podotkol. Kým pri nehodách na cestách sa už roky robí prevencia, pri úmrtiach na železnici tomu tak podľa neho nie je. Samotné štatistiky o počte samovrážd môžu byť pritom podľa Buzinkaya skreslené. Určenie, že ide o samovraždu, sa totiž robí len na základe prehlásenia rušňovodiča alebo napríklad ak sa nájde list na rozlúčku.
Takéto nešťastné nehody na železnici spôsobujú tiež meškania vlakov. Niekedy od jednej až do dvoch hodín. „Je podstatné, či sa nehoda stane na jednokoľajovej alebo dvojkoľajovej trati,“ vysvetlil Buzinkay.
Ak ide o dvojkoľajovú trať, meškaním je postihnutý zvyčajne len vlak dotknutý nehodou. Pri jednokoľajovej trati sú to však všetky vlaky, ktoré mali traťou prechádzať, a to až kým sa nehoda neodstráni. Ak sa nehoda stane pri osobnom vlaku, cestujúci, ktorí sa ním vezú, nemajú nárok na vrátenie cestovného, aj keď meškanie môže niekedy dosiahnuť až dve hodiny. Je totiž spôsobené udalosťami, ktorým železničný dopravca nemohol zabrániť.