TVRDOŠÍN. Celkom chápem, že výtvarníci nemusia mať príliš obľúbené diela, že nevedia vybrať najobľúbenejšie dielo. Sám v tom fungujem presne tak – cez jedno pekné dielo ich milujem nekonečné množstvo. Obrazy v ateliéroch by mali byť poukladané k stene, sochy zahalené.
Iste, v dobe keď sa tvorivec svojou robotou aj živí, musí diela niekde zavesiť. Zákazníci sa radi hrabú v tovare. Presne ako ja. Vo výstavných priestoroch si prehliadam dielo za dielkom, zďaleka, zblízka, spredu, zboku, aj zozadu. Teším sa, neteším, stojím i pobehujem, niekedy obraz otočím i hore nohami. Ktovie síce, kde má hlavu, lebo kniha má napr. hlavu i chrbát zjavne určené. Prehliadam, preberám.
Nechal som sa podpáliť
Na výstave ma jeden študent umeleckej školy zrazu prekvapí otázkou. Ktorý obraz z tejto steny sa vám najviac páči? Mladým ľuďom treba odpovedať, priamo, nevyhýbavo, nešpekulatívne. Obrazy neposudzujem len podľa toho, či sa mi páčia. Väčšinou ma upútajú, oslovia, vnímam ich cez množstvo faktorov.
Tu na mňa v mojej bezradnosti zrazu jeden obraz z rohu miestnosti priam skríkol. Obrazy sa ešte vedia ozvať! Pomaly sa k nemu priblížim, čítam štítok. Betlehem, olej 2010. Poodstúpim. Môj obľúbený formát na výšku, horúce prežiarené farby, výraz takmer fóvistický. Vytŕča pre mňa z tej studenej steny, škrtá do mňa lúčom svetielka. Nechal som sa podpáliť a pokúšam sa sledovať smer mojich myšlienok. Skúšam odpovedať študentovi – tento.
Po dlhšom čase sme sa na vernisáži naozaj nadšene a úprimne rozprávali o obrazoch, tvorbe a kultúre vôbec.
Vydrnák štetcom vibruje
Vydrnák maľuje tak prirodzene, až prírodne, ako keď vtáci nechávajú svoje nožičky otlačené v zemine vo farbách dúhy. Jej farby netreba miešať, miešajú sa sami. Vrypy základných prvkov kresby- vlnoviek, kruhov až špirál vytvárajú spevný chorál a body, čiarky aj hlavné čiary v plnej miere sú akoby výstuže, spevňujúce duchovné hmoty.
Zdá sa, že štetcom Jozef nelíči, ale pevne tupuje, vibruje - vbíja do plochy svoju kresbu, aby ju farebnými hmotami zafixoval. Ako keď sa armatúra ubíja do betónu. Jeho štetcová technika, spôsob nanášania farby, podporujúca zemitosť jeho malieb, prechádza v zrnitosť piesku. Evokácia mandaly? Aj keď farbu potrebuje ako vták priestor, necháva presvitať bielu podkladovú plochu. Ona sa mu stala priemetňou, na ktorej Jozefov duch necháva nezmyteľné odtlačky reálneho sveta.
Vďaka jeho schopnosti nezafarbiť celý svet, začínam mať pocit hojivého svetla. Zrozumiteľnosť znakov - grafém je ku podivu všeobecne pochopiteľná.
Nadviažte dialóg
Bez plániku, celkom prirodzene prechádzame obrazovým labyrintom pomocou intuície vedení k cieľu. Jozef Vydrnák má naozaj v obrazoch skrytý pozemský plán uličiek života. A ten cieľ sa zdá celkom jasný- radosť zo života, potešenie z tvorby, radosť podeliť sa o krásu s inými. A to už je ale vyšší level.
Nedokážem presne formulovať, čo je vyslovene slovenské, ale priznávam sa, že to národné v jeho obrazoch cítim. Ak objavíte aspoň jedno chýbajúce zrnko na Vydrnákových obrazoch, ozvite sa. Možno s ním a so mnou nadviažete dialóg.
Autor: Hieroným Balko