Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Most cez Ipeľ nás približuje k Maďarsku

Slováci si skrátia cestu do Maďarska o 40 kilometrov. Most cez Ipeľ otvoria v pondelok. Ďalší dokončia o dva mesiace.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TIBOR SOMOGYI)

RÁROŠ, PEŤOV. Ľudia z Rárošu, ktorý patrí pod slovenskú hraničnú obec Muľa, si od pondelka skrátia cestu do Maďarska o desiatky kilometrov po novom moste cez Ipeľ.

Hoci mali susednú obec za hranicou nadohľad, museli cestovať približne 40 kilometrov. Most do Rárospuszty dajú do predčasného užívania v pondelok napoludnie.

„Spojenie oboch regiónov prinesie nové pracovné príležitosti, rozvoj turistiky či príchod investorov. Obyvatelia však okrem toho ušetria peniaze a čas,“ vyhlásil hovorca Banskobystrického samosprávneho kraja Peter Hajnala.

Skryť Vypnúť reklamu

Starosta Mule Vojtech Nagy až taký optimista nie je. Nemyslí si, že most v miestnej časti Rároš, pomôže znížiť približne 60-percentnú nezamestnanosť v obci. „Na druhej strane je ešte vyššia,“ pripomína.

Nové cyklotrasy

Nagy sa po otvorení mosta obáva hustejšej kamiónovej dopravy. Pripúšťa však, že most by mohol aj po otvorení nových cyklotrás pomôcť cestovnému ruchu.

Ďalší most cez Ipeľ v miestnej časti Kováčoviec v Peťove už stojí, ale zatiaľ ho neotvorili. Čakajú len na posudky, povolenia a zapísanie do siete ciest. Pôvodný oceľový most vyhodili do povetria cez vojnu a zostali len predmostia. Doteraz k nim viedla len poľná cesta. Starosta Jozef Filip odhaduje, že cezhraničný most do Maďarska otvoria najskôr o dva mesiace.

„Konečne nebudeme obec na konci sveta. Ak sem niekto aj prišiel, mohol sa akurát otočiť a ísť preč,“ spokojne povedal starosta.

Skryť Vypnúť reklamu

Práca v Maďarsku

Obci, kde polovica ľudí nemá prácu, most veľmi pomôže. Už teraz na maďarskej strane v priemyselnom parku v Balážskych Ďarmotách pracuje 15 ľudí. Starosta predpokladá, že si prácu nájdu ďalší.

„Ľudia začali prechádzať na druhú stranu už počas výstavby mosta. Napríklad pekári dodávajú chlieb a pečivo aj z našej aj z maďarskej strany. Roľníci si môžu požičiavať kombajny a poľnohospodárske stroje. Do Šalgotárjánu to budeme mať rovnako ďaleko, ako do Veľkého Krtíša,“ dodal. Miestni ušetria čas aj peniaze a skrátia si cestu o približne 40 kilometrov.

Pôvodný most v Rároši vyhodili do vzduchu ustupujúci Nemci v roku 1945, v Peťove ešte o rok skôr. Po II. svetovej vojne veľkú časť mostov zrušili. Mnoho ľudí prišlo o majetky v susednom štáte, o kostol, školu, trhy, okresné sídlo a obmedzením možnosti cestovania sa narušili aj príbuzenské vzťahy.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1920 sa stal Ipeľ hraničnou riekou medzi Slovenskom a Maďarskom. Obidve strany pôvodne spájalo 47 mostov.

Náklady sú vyše päť miliónov eur

Ľudia z prihraničných obcí čakali dlho na postavenie mostov. Niektorí si pomohli už skôr. V obci Ipeľské Predmostie si urobili provizórnu kompu, ktorá fungovala na systéme závesných lán.

Nazvali ju Tutaj, čo znamená po maďarsky člnok. Postavili sa na malú drevenú plošinu a na druhý breh sa priťahovali rukami prostredníctvom lana.

Nové mosty cez Ipeľ sa začali stavať na základe medzištátnej dohody medzi Slovenskom a Maďarskom z roku 2007. Vlády pôvodne predpokladali, že obidva budú stáť už o tri roky.

Celkové náklady sú vyše päť miliónov eur, z toho väčšiu časť uhradili z európskych fondov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 944
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 711
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 324
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 566
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 016
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 992
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 370
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 199
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 065
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Celoplošné testovanie.

V meste je ľuďom k dispozícii 11 odberových miest.

3 h
Testovanie vo Fiľakove - čakanie na výsledok testu.

Dnes (24. 1.) do 14.00 hod. zaznamenali vo Fiľakove len štyri testy s pozitívnym výsledkom.

3 h
:
Lyžiarsky vlek pri dedinke Krokava v Rimavskosobotskom okrese, ktorý je zhruba osem rokov mimo prevádzky, by vďaka novým majiteľom mohol byť znova sprevádzkovaný.

Plánujú urobiť aj umelé zasnežovanie.

3 h
Testovanie v Lučenci.

Aktuálne je v centre Novohradu v prevádzke všetkých 16 odberových miest. Posledné odbery budú v nedeľu 24. 1. vykonané o 19.44 hod.

4 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

23. jan

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

23. jan

Pozitivita je nižšia ako bola na obed.

23. jan

Už ste čítali?