Javisko Domu kultúry patrilo v tretiu aprílovú nedeľu divadlu. Autorom, režisérom a jedným z hercov predstavení bol Jaroslav K. Broz, stredoškolský učiteľ tvrdošínskeho gymnázia. Účinkovali jeho žiaci z nižnianskej Základnej umeleckej školy.
NIŽNÁ. Dve predstavenia pod názvom Tanec so smrťou alebo Detská križiacka výprava propagoval spoločný plagát. Predskokanom bolo predstavenie najmladších členov Detského divadelného súboru Dobrozvíťazí s hrou Hrohor, myslené režisérmi ako Horor. Aj v názve je to rébus. A predstavenie vyznelo ako Horor.
V rámci krátkej prestávky vystúpil tvorca predstavenia, presnejšie: réžia - Brozovci, spoločná réžia: Brozova manželka Zdenka, deti oboch Brozovcov. Základná rekvizita: ohybné palice, lieskovice. Z nich sa dalo divadelnými znakmi predstaviť väzenie, útok, obrana, kolektív, vzbura, všetko.
Pol Romana Lajmona a pol Agátky Brozovej (v úlohe Evičky) na okrajoch rozpoltená Martina Čanecká v úlohe Smrti.
Dôležitý je výsledok
V druhej časti bolo predstavenie: Tanec so smrťou. Opäť mozaika, krátke scénky, presne trafená hudba, opäť divadelné znaky, plné významov; keď ste pospájali mozaiku obrazov, vzniklo farebné okno nášho sveta. Súčasného sveta.
Starších žiakov doplnili dospelí ochotníci. Mohli sme počuť a vidieť vyspelú javiskovú reč, pohyb, gestiku, výraz. Také živé, zhustené a metaforicky zrozumiteľné divadlo sa nedá často vidieť a zažiť ani v profesionálnych štúdiách slovenských divadiel.
Kto mal čas a mohol prísť, mal prísť. Inšpiráciou diela môže byť významné literárne dielo, film, obraz z galérie, citát z antického filozofa, volebné heslo, počutý rozhovor, myšlienka letiaca vzduchom, čo naraz pristane vo vašej hlave. Dôležitý je výsledok.
Hlad po divadle
Na internete bol oznam. Čítalo ho dvesto zvedavých divákov. V sále sedeli rodičia účinkujúcich detí, možno aj krstné mamky a krstní otcovia, spolužiaci hercov, učitelia aj vnímavé obecenstvo. Nižná mala vždy vnímavé obecenstvo so zázemím vzdelancov, čo prišli z rôznych kútov bývalej ČSSR do Tesly, a zostali na Orave natrvalo.
Ako porozumenie vyspelému filmovému umeniu predpokladá, že divák sa díva na obrazovku doma vtedy, keď televízia vysiela významné filmové dielo, a ide do kina, ktoré je za rohom alebo v neďalekom meste, tak porozumenie divadelnému predstaveniu predpokladá, že divák na akékoľvek predstavenie príde; že má hlad po divadle; že zájde aspoň na najbližšie, profesionálne divadelné predstavenie do Martina. Záujem o kultúru treba pestovať ako vzácny kvet v sebe. Ten kvitne len vtedy, keď ho polievame celoživotnou zvedavosťou.
Roman Lajmon ako Bill Pilgrim a Margaréta Brozová ako redaktorka v televíznej relácii o záhadách vesmíru.
Na záver
Boli to dve fenomenálne samostatné predstavenia, ktoré tí, čo ich videli, a bola plná sála divákov, odmenili potleskom postojačky.
Čitateľom: Bol som osobný, neobjektívny, zaujatý. Priateľ nemôže byť inakší.
Verejnosti: Brozovci boli na krajskej prehliadke v Námestove. Umiestnili sa na druhom mieste. Mám pochybnosti o tomto rozhodnutí. Tak to býva. Robíš na niečom pol roka, postúpi iný. Premôžeš sa, začneš znovu.