V prvý augustový víkend bolo neďaleko Vidinej poriadne rušno. Tradícia countrycrossovej akcie na Kopani pokračovala, no tentokrát v inej novohradskej obci. Podujatie dopadlo na výbornú.
VIDINÁ. Na slovíčko s Pavlom Garajom, predsedom Športfanu a hlavným organizátorom augustového countrycrossu a endurocrossu vo Vidinej.
Ste známy ako organizátor populárneho countrycrossu v Točnici. Po ročnej pauze táto akcia opäť ožila, no tentokrát vo Vidinej. Prečo sa zmenilo miesto jej konania?
Touto cestou zdravím všetkých našich fanúšikov. Od tradície countrycrossu na Kopani v katastri obce Točnica sme minulý rok museli nedobrovoľne a na poslednú chvíľu upustiť. Ešte aj dnes sa ma mnohí pýtajú, prečo sme vtedy pripravovaný 5. ročník, ktorým by boli Medzinárodné majstrovstvá Slovenska v countrycrosse, narýchlo presťahovali. Nad Točnicou si ľudia mohli vychutnať príjemné prostredie pod lesom, pokochať sa peknými výhľadmi, nadýchať sa čerstvého vzduchu. Návštevníci akcie z iných regiónov videli, že aj u nás je krásne napriek tomu, že nemáme až také vysoké kopce a hlboké doliny.
V Točnici sme mohli časť trate natiahnuť, takže tu mohol prebiehať aj motokros. Samozrejme, že to nebola taká taký trať, ako sa dnes jazdí na upravených dráhach. Skôr to pripomínalo terén, na ktorom kedysi jazdili naši veteráni. Vo Vidinej nám takýto terén chýbal, no našlo sa tam mnoho iných, technicky zaujímavých pasáží.
Teší ma, že k organizácii pretekov vo Vidinej boli majitelia pozemkov ústretoví. Predseda vidinského urbariátu Rudolf Machava nám na túto akciu ponúkol ich pozemky. Aj obecný úrad organizáciu podujatia privítal. V mnohých veciach mi obec Vidiná sama, bez žiadostí a prosieb, podala pomocnú roku. No a čo sa týka Točnice, tak tu som sa nie vždy stretol s ústretovým konaním. Väčšina tamojšieho zastupiteľstva našou činnosťou pri ich obci nebola nadšená. Preto žiadali splnenie rôznych, podľa mňa nezmyselných, podmienok. Zastávam názor, že ľudia, ktorí nemajú pochopenie pre rozvoj pozitívnych činností, by nemali dostať v politike priestor. Preto by mali voliči o svojom kandidátovi viac premýšľať.
Môžete byť konkrétnejší ohľadom zrušenia pretekov v Točnici?
Skôr by som hovoril o ich prerušení, keďže pracujeme na tom, aby sa na Kopaň preteky vrátili. Budem však konkrétnejší. Vždy sa medzi ľuďmi nájde hŕstka tých, ktorí nedokážu rešpektovať záujmy väčšiny. Našli teda problém, o ktorom som ja ako organizátor nevedel a nevedeli o ňom ani tí, ktorí nám poskytli povolenie na organizovanie akcie. Zvyknem hovorievať, že kto sa chce biť, palicu si nájde. No a sú aj individuá, ktorým je príslovie: ži a nechaj žiť úplne cudzie. Vtedy som žasol, koľko klamstiev a poloprávd o našej činnosti sa mi z rôznych strán dostalo do uší. Našli sa ľudia, ktorí diskreditovali moju osobu, doslova kriminalizovali činnosť Šporfanu a všetko úsilie vynaložili na to, aby dosiahli zrušenie pretekov v Točnici. Boj o zachovanie pretekov v Točnici ma stál veľa síl. Ľudia, ktorí pri mne stáli a držali mi palce, by sa dali rátať na stovky. Veľmi mi bola nápomocná starostka Točnice Mária Salajová, doktor Ladislav Faludi, Vladimír Kosorín a ďalší, ktorí nezištne pracovali na tom, aby sa medzinárodný šampionát mohol na Točnici konať. Napokon sa nám to, žiaľ, nepodarilo, takže sme rýchlo museli hľadať inú alternatívu. Tá sa nám naskytla na Havaške pri Lučenci.
Vráťme sa však k Vidinej...
Prostredie vo Vidinej je tiež veľmi príjemné. Keď si diváci vyšliapali kúsok na kopec, naskytol sa im pohľad na veľký úsek technicky náročnej trate v priestoroch bane. Pretekársky okruh bol rozmanitý a zúčastnení si terén chválili. Nadšenie neskrýval ani Peter Belko z BMT tímu v Brezne, ktorý pôsobí ako vedúci trate na podobných podujatiach organizovaných pod záštitou Slovenskej motocyklovej federácie. Pár sezón s ním už spolupracujem a cením si jeho rady. Má za sebou úspešnú pretekársku minulosť aj na svetových podujatiach. Som rád, že aj takýto známy pretekár si prišiel zapretekať do Vidinej.
Ako prebiehala príprava trate a kto sa na nej podieľal?
Prípravy takéhoto podujatia sa začínajú už niekoľko mesiacov pred jeho uskutočnením. Je vyčerpávajúce obehať a presvedčiť všetkých majiteľov a nájomcov pozemkov, že terénne motorky ich pozemky nezničia a aby nám ich poskytli bezplatne. Tu mi fyzicky aj morálne pomohli poslanci Vidinej Peter Kucej, Milan Černok, Želmíra Báťková, starosta Jozef Kucej, poslanec BBSK Branislav Hámorník. Päťdesiat percent času súvisiaceho s prípravami akcie strávim pri počítači. Treba dotiahnuť papierovačky, graficky riešiť propagáciu. Organizátor musí správne manažovať všetky úlohy, no a veruže každé euro dvakrát v hrsti otočí, kým rozhodne, kde sa použije. Treba vedieť ekonomicky rozmýšľať, no nemôžem byť ani držgroš, pretože to by sa mi určite vrátilo. Je dôležité správne orientovať propagáciu a venovať jej dostatok času a energie. Dva týždne pred pretekmi prichádza na rad manuálna práca. Trať sa musí vyčistiť. Veruže je to drina. Pri vypiľovaní hustej kroviny nás po celom tele bodali ostré tŕne. No popri tých všetkých vybavovačkách to už bol pre mňa relax. Je radosť pozerať na to, ako sa rodí nová trať, vyžívam sa pri myšlienke, ako ju budú pretekári zdolávať. Samozrejme, že ohľad musíme brať aj na prírodu a určite príliš nevypiľujeme. Countrycross v preklade znamená kros v krajine, no a ak má byť taký, ako má byť, tak trať sa musí prispôsobiť krajine a nie naopak. A tak mi počas prípravnej dvojtýždňovky striedavo pomáhala hŕstka priateľov. Spomeniem Milana Danka, ktorý nešetril svoj traktor a s pripnutou rotačnou kosačkou pokosil doslova aj nemožné. Ján Melicher skoro každý deň prifrčal na pomoc z Kalinova. Tiež si cením pomoc Vidinčanov Radoslava Fridricha a Milana Koristeka. Samotný priebeh pretekov sa už niekoľko rokov nezaobíde bez nadšenia Mirky Melicherovej, ktorá sa počas akcie stará o papierovačky a všetko poctivo zapisuje. Deň pred podujatím sa na miesto pretekov dostavia aj traťoví komisári, ktorí pomáhajú pri finišovaní prípravy, zoznamujú sa s prostredím. Večer pred pretekmi sa pokazilo požiarnícke auto, ktoré malo zavlažiť prašné prostredie bane a príjazdovú cestu. Tak som to musel všetko, až do rána bieleho, zavlažovať s veľkou nádržou na vlečke, ktorú som naťahoval za felíciou. Tá bola potom zablatená ako traktor. Skrátka, organizátor nesmie nič zanedbať a každej oblasti venovať dostatočnú pozornosť. Na všetkom pracujeme s entuziazmom a zanietením. Najkrajšou odmenou je pre nás spokojnosť a nadšenie divákov a pretekárov.
Ako hodnotíte podujatie z pohľadu bývalého pretekára a tiež z pohľadu organizátora? Splnilo vaše očakávania?
Nemám rád, keď som spomínaný ako bývalý pretekár. V tejto sfére som nedosiahol výsledky, s ktorými by som sa mohol nejako zvlášť pýšiť. Nevylučujem však, že na štart pretekov sa raz opäť postavím, no momentálne sa viac vidím v úlohe organizátora. Pred pretekmi vždy cítim veľký rešpekt voči davu návštevníkov a pretekárov. Nechcem ich sklamať. Organizovanie akcie je aj veľká zodpovednosť voči desiatkam ľudí, ktorých vtiahnem do kolotoča príprav, aby aj oni videli, že ich čas strávený pri prípravách nebol márny. Myslím, že čo sa týka organizácie akcie vo Vidinej, tak sme ju zvládli na výbornú aj napriek tomu, že napätie vládlo až do poslednej chvíle, dostávali sme sa do časovej tiesne. Tu by som sa chcel ospravedlniť za svoje nervózne správanie. Pramenilo to z veľkej zodpovednosti, ktorá spočívala na mojich pleciach a záležalo mi na tom, aby všetko klapalo tak, ako má. Trochu ma mrzí nízka účasť pretekárov a tiež divákov. Podľa mňa na tej úmornej páľave vydržali celý deň len tí najvernejší fanúšikovia motoristického športu. Pre veľké suchá sme večer nemohli zapáliť ani pripravenú vatru.
Čo hovoríte na výkony pretekárov vo farbách Športfanu?
V našom regióne je tento šport na pretekárskej úrovni slabšie rozvinutý. Je veľmi málo odolných jedincov, ktorí by sa mu dokázali venovať na slušnej úrovni. Tomu nasvedčujú aj dosahované výkony. Avšak ako všetky športy aj tento sa dá robiť na rôznej úrovni a na tom nie je nič zlé. Samozrejme, pri tento činnosti treba rešpektovať aj iných, aby nedochádzalo k zbytočným konfliktom s poľovníkmi, turistami, cyklistami. V drese Športfanu štartovali len dvaja pretekári, čo ma dosť mrzí. Snažím sa vytvárať dobrú klímu pre rozvoj tohto športu. V rámci svojich možností robím všetko, čo viem. Aj toto podujatie bolo finančne stratové. So sponzormi je to v našom regióne priam žalostné. Mám pocit, že úspešný podnikateľ sa priateľom radšej pochváli, ako minul kopec eur na rôzne bujaré zábavky, namiesto toho, že by aspoň symbolickou sumou podporil nejakého športovca a tešil by sa z jeho úspechov. Čo sa týka pretekárov Športfanu štartujúcich vo Vidinej, tak Jano Obročník je v motokrose naozaj šikovný. Aj tu vyhral prvú jazdu, no v druhej na pomalom technickom úseku zaváhal a poškodil si motorku. To ho odsunulo na 3. priečku v kategórii licenčných hobby pretekárov. Na skrátený okruh endurocrossu, kde prevládali technické pasáže, už nenastúpil. Druhým pretekárom vo farbách Športfanu bol Peter Melicher. Jazdil medzi amatérmi a v endurokrose príjemne prekvapil, keď obsadil 3. miesto. Dlhší countrycross už tak dobre nezvládal.
Čo vás počas pretekov najviac potešilo a čo najviac sklamalo?
Ako som už spomenul, tešia ma spokojní návštevníci, ich obdiv a radosť z našej práce a z výkonov pretekárov. Som rád, keď si večer zatancujú pod holým nebom a všetci sú veselí. Tiež ma teší, keď si pretekári pochvaľujú trať a všetko, čo sme pre nich pripravili. Sklamala ma slabšia účasť pretekárov a divákov. Podľa mňa svoje spravilo aj dovolenkové obdobie a úmorná horúčava. Tiež ma vie veľmi sklamať záškodníctvo, vandalizmus a zlodejstvo. No paradoxne zlodejstvo mi po pretekoch prišlo vhod. Pri finišovaní upratovania som prichytil zlodejov, ktorí odvážali z tejto lúky na traktore seno. To mi prenechal obhospodarovateľ pozemku pán Franek z Vidinej na znak svojej dobrej vôle, že sme podujatie dobre pripravili. Keďže my sme tam trávu pokosili, seno sme si mohli vziať. Zlodeji mi napokon pomohli tak, že okrem sena museli naložiť a odviezť aj zvyšnú kopu materiálu, ktorú som potreboval z lúky spratať. Všetko vyložili u mňa v Točnici. Takže sa len smejem, ako mne unavenému títo pomocníci padli vhod. Ja som len sedel a prstom ukazoval, čo kam patrí.
Aké sú vaše najbližšie plány?
Pripravujeme 4. ročník countrycrossu Pitelovský mlyn pri Trnavskej Hore v okrese Žiar nad Hronom. Naplánovaný je na 22. septembra ako trojhodinová štafeta dvojíc. O ďalších plánoch by bolo predčasné rozprávať. Osobne preferujem skutky pred prázdnymi rečami. Budem však rád, ak také osobnosti, akou je aj poslanec Branislav Hámorník, budú k nám naďalej ústretoví a my sa tak budeme môcť ešte intenzívnejšie venovať skvalitneniu našich akcií.