Podomácky vyrobené vozidlá môžu ísť na cesty

Na tri roky dostanú evidenčné číslo a nemusia riskovať, že zaplatia mastnú pokutu. Vlastníkov doma vyrobených strojov novela potešila. Tvrdia, že dopravný inšpektorát o pridelenie zvláštneho evidenčného čísla požiadajú.

(Zdroj: ZUZANA SURÁKOVÁ)

DOBROČ. Mnohí domáci kutilovia sa potešili. Ich podomácky vyrobené stroje môžu ísť od prvého septembra na cesty. Umožní im to novela cestného zákona, ktorá púšťa poľnohospodárske vozidlá, traktory, vlečky, ale napríklad aj včelárske vozidlá na komunikácie tretej triedy. Doteraz mohli jazdiť len na poľných cestách, čo mnohým farmárom i včelárom spôsobovalo problémy.

Majitelia domácich strojov musia požiadať o pridelenie zvláštneho evidenčného čísla. Od ostatných sa bude líšiť tým, že bude označené písmenom „C“. Zmenu zákona ocenili aj gazdovia z Dobroče, ktorí si zmajstrovali naozaj originálne stroje.

a.jpg

Malotraktor má všestranné využitie

Malotraktor Karola Mišoveho má už viac ako pätnásť rokov. „Kým som ho dal dokopy, trvalo mi to dva roky. Materiál naň som pozbieral na šrotoviskách,“ hovorí 58-ročný invalidný dôchodca. Motor pod kapotou jeho tátoša pochádza z vyradenej 805-ky. Malotraktor využíva na oranie, bránenie, vyberanie zemiakov i ťahanie dreva.
„Doteraz, keď som s ním vyšiel na cestu, som riskoval pokutu až 500 eur. Po novom zaplatím za ešpézetku 33 eur a mám pokoj, čo je pre mňa prijateľná suma,“ hovorí Dobročan.

Najväčšia rýchlosť, akú dokáže jeho vozidlo dosiahnuť, je 55 kilometrov za hodinu. Oproti sériovo vyrobenými traktormi má výhodu v malých kolesách. „Nešmýka sa na ňom a ani zemiaky sa tak nepopučia ako pri traktore s veľkými kolesami,“ tvrdí pán Karol.

Jeho verným spoločníkom je päťročný pes Vinco. Na traktore má dokonca svoje miesto s koberčekom.

b.jpg

Suma sa mu zdá vysoká

Novela zákona potešila aj rušňovodiča Karola Kapurníka. „Pozdáva sa mi to, len tá suma sa mi zdá vysoká. Na cestu vyjdem len dvakrát do roka. Preto by som privítal, keby dávali povolenie na jednorázový vstup,“ hovorí 58-ročný muž.

Svoj traktor si zmajstroval pred dvadsiatimi rokmi, vtedy ho vyšiel na 8000 korún. „Za nový by som zaplatil aj päťkrát viac,“ hovorí Dobročan.

Motor má z 1203-ky, sedačku zo starého auta a volant tiež. Aj vlečku si vyrobil sám. „Po traktore to už bola hračka,“ hovorí s úsmevom na tvári pán Karol.

Svoj traktor využíva na obrábanie 17 árov pôdy.
„Mám aj továrenský traktor, ale domáci má štyri kolesá a je pohodlnejší,“ dodá Dobročan. Pokutu naplatili, ale riskovali

Na komunikáciu tretej triedy môžu vyjsť nielen malotraktory, ale napríklad aj podomácky vyrobené terénne autá. Takéto vlastní Dobročan Jozef Sarvaš.

„Jasné, že požiadam o vydanie zvláštneho evidenčného čísla. Svoje auto využívam celoročne, v každom ročnom období. Doteraz som síce nezaplatil pokutu, ale dosť som riskoval,“ hovorí Jozef, ktorý je vyučeným automechanikom. So svojím „tereňáčikom“ chodí aj na hríby.

Na domácom traktore jazdí aj 19-ročný Ondrej Krška. Vyrobil ho jeho starý otec. „Zostrojil ho úplne sám a už ho používame poriadne dlho. Máme aj sériovo vyrobený traktor, no tento veterán nám prirástol k srdcu,“ hovorí mladý muž.

O novele zákona doteraz ešte nepočul. „No ak je to tak, ako hovoríte, je lepšie zaplatiť 33 eur, ako riskovať vysokú pokutu,“ dodá Ondrej.

c_r7533.jpg

Výnimka bude na vymedzený čas

Obyčajná žiadosť o pridelenie evidenčného čísla však stačiť nebude. Musia byť uvedené aj základné technické údaje o vozidle. Súčasťou musí byť aj odôvodnenie žiadosti vrátane predpokladanej trasy a času používania tohto vozidla.

Po predložení dokladov dopravný inšpektorát stroj zaeviduje a vydá evidenčné číslo. Pridelené bude maximálne na tri roky a majiteľ za osvedčenie zaplatí 33-eurový poplatok.

Takto označené vozidlo bude môcť majiteľ používať na cestách tretej triedy, ako aj na miestnych a účelových komunikáciách za nezníženej viditeľnosti. Ak by majiteľ potreboval jazdiť s doma vyrobeným vozidlom aj na frekventovanejších cestách prvej a druhej triedy, musí okrem pridelenia špeciálneho čísla požiadať aj o výnimku. Tá sa bude udeľovať na vymedzený čas a na konkrétnu trasu vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

d.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 97 419
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 061
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 750
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 994
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 265
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 987
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 776
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu