DOBROČ. Mnohí domáci kutilovia sa potešili. Ich podomácky vyrobené stroje môžu ísť od prvého septembra na cesty. Umožní im to novela cestného zákona, ktorá púšťa poľnohospodárske vozidlá, traktory, vlečky, ale napríklad aj včelárske vozidlá na komunikácie tretej triedy. Doteraz mohli jazdiť len na poľných cestách, čo mnohým farmárom i včelárom spôsobovalo problémy.
Majitelia domácich strojov musia požiadať o pridelenie zvláštneho evidenčného čísla. Od ostatných sa bude líšiť tým, že bude označené písmenom „C“. Zmenu zákona ocenili aj gazdovia z Dobroče, ktorí si zmajstrovali naozaj originálne stroje.
Malotraktor má všestranné využitie
Malotraktor Karola Mišoveho má už viac ako pätnásť rokov. „Kým som ho dal dokopy, trvalo mi to dva roky. Materiál naň som pozbieral na šrotoviskách,“ hovorí 58-ročný invalidný dôchodca. Motor pod kapotou jeho tátoša pochádza z vyradenej 805-ky. Malotraktor využíva na oranie, bránenie, vyberanie zemiakov i ťahanie dreva.
„Doteraz, keď som s ním vyšiel na cestu, som riskoval pokutu až 500 eur. Po novom zaplatím za ešpézetku 33 eur a mám pokoj, čo je pre mňa prijateľná suma,“ hovorí Dobročan.
Najväčšia rýchlosť, akú dokáže jeho vozidlo dosiahnuť, je 55 kilometrov za hodinu. Oproti sériovo vyrobenými traktormi má výhodu v malých kolesách. „Nešmýka sa na ňom a ani zemiaky sa tak nepopučia ako pri traktore s veľkými kolesami,“ tvrdí pán Karol.
Jeho verným spoločníkom je päťročný pes Vinco. Na traktore má dokonca svoje miesto s koberčekom.
Suma sa mu zdá vysoká
Novela zákona potešila aj rušňovodiča Karola Kapurníka. „Pozdáva sa mi to, len tá suma sa mi zdá vysoká. Na cestu vyjdem len dvakrát do roka. Preto by som privítal, keby dávali povolenie na jednorázový vstup,“ hovorí 58-ročný muž.
Svoj traktor si zmajstroval pred dvadsiatimi rokmi, vtedy ho vyšiel na 8000 korún. „Za nový by som zaplatil aj päťkrát viac,“ hovorí Dobročan.
Motor má z 1203-ky, sedačku zo starého auta a volant tiež. Aj vlečku si vyrobil sám. „Po traktore to už bola hračka,“ hovorí s úsmevom na tvári pán Karol.
Svoj traktor využíva na obrábanie 17 árov pôdy.
„Mám aj továrenský traktor, ale domáci má štyri kolesá a je pohodlnejší,“ dodá Dobročan. Pokutu naplatili, ale riskovali
Na komunikáciu tretej triedy môžu vyjsť nielen malotraktory, ale napríklad aj podomácky vyrobené terénne autá. Takéto vlastní Dobročan Jozef Sarvaš.
„Jasné, že požiadam o vydanie zvláštneho evidenčného čísla. Svoje auto využívam celoročne, v každom ročnom období. Doteraz som síce nezaplatil pokutu, ale dosť som riskoval,“ hovorí Jozef, ktorý je vyučeným automechanikom. So svojím „tereňáčikom“ chodí aj na hríby.
Na domácom traktore jazdí aj 19-ročný Ondrej Krška. Vyrobil ho jeho starý otec. „Zostrojil ho úplne sám a už ho používame poriadne dlho. Máme aj sériovo vyrobený traktor, no tento veterán nám prirástol k srdcu,“ hovorí mladý muž.
O novele zákona doteraz ešte nepočul. „No ak je to tak, ako hovoríte, je lepšie zaplatiť 33 eur, ako riskovať vysokú pokutu,“ dodá Ondrej.
Výnimka bude na vymedzený čas
Obyčajná žiadosť o pridelenie evidenčného čísla však stačiť nebude. Musia byť uvedené aj základné technické údaje o vozidle. Súčasťou musí byť aj odôvodnenie žiadosti vrátane predpokladanej trasy a času používania tohto vozidla.
Po predložení dokladov dopravný inšpektorát stroj zaeviduje a vydá evidenčné číslo. Pridelené bude maximálne na tri roky a majiteľ za osvedčenie zaplatí 33-eurový poplatok.
Takto označené vozidlo bude môcť majiteľ používať na cestách tretej triedy, ako aj na miestnych a účelových komunikáciách za nezníženej viditeľnosti. Ak by majiteľ potreboval jazdiť s doma vyrobeným vozidlom aj na frekventovanejších cestách prvej a druhej triedy, musí okrem pridelenia špeciálneho čísla požiadať aj o výnimku. Tá sa bude udeľovať na vymedzený čas a na konkrétnu trasu vozidla.