TRSTENÁ. Philippe Lefebvre, francúzsky velikán a titulárny organista slávneho chrámu Notre Dame v Paríži, tento rok otvoril sériu troch jesenných organových koncertov.
Po ňom koncertoval Milan Horňák z Liesku a túto nedeľu je pripravené posledné vystúpenie v podaní Michala Novenku z Prahy.
Organista z Notre Dame oravským milovníkom organovej hudby zahral v netradičnom prevedení aj pieseň Na Orave dobre. My sme ho po koncerte trochu vyspovedali.
Prečo ste sa rozhodli prijať pozvanie na tento oravský koncert?
Koncertoval som pred časom v bratislavskej katedrále. Zhruba šesť mesiacov pred týmto koncertom sa ma organizátor opýtal, či by som nešiel hrať aj do Trstenej. Pozvanie som prijal. Bol som plný očakávanie, keďže som netušil, kam idem, do akej krajiny, do akého kraja.
Ako sa vám hralo na tomto organe?
Strávil som veľa času, kým som ho pochopil, zistil, aké má možnosti, čo ponúka.
Cvičil som deň pred koncertom, v noci, aj ráno pred koncertom. Tunajší organ je veľmi silný, s čistým zvukom. V kostole je perfektná akustika. Hralo sa mi výborne.
Aký je rozdiel medzi hraním v Notre Dame a v Trstenej?
Rozdiely sú, samozrejme, obrovské. Každý organ je odlišný, a práve to je pre mňa výzva. Vnímam to ako dobrodružstvo cestovať po svete a skúšať rôzne organy v rôznych krajinách.
Hrali ste už niekedy na takomto malom organe?
Áno, veľakrát, dokonca ešte aj na menšom, ktorý mal iba jednu klaviatúru. Nebolo to pre mňa nič nové.
Ste známy tým, že cestujete a hráte po celom svete. Kde všade ste už hrali?
Takmer všade. V Amerike, Japonsku, Rusku, Taliansku, v Európe. Zatiaľ som však nebol v Kórei a v Antarktíde (smiech).
Philippe Lefebvre
Začal hrávať v 16 rokoch, po rade Pierra Cochereaua, vtedajšieho organistu v Notre Dame. Študoval hru na organ a improvizácie na Konzervatóriu v Lille, neskôr v Paríži. V roku 1971 mu Národné konzervatórium udelilo prvenstvo za hru na organ a improvizáciu a prvú cenu v kontrapunkte a fúgy. Vyhral tiež prvú cenu v improvizácii v Lyone a o rok neskôr zvíťazil aj v medzinárodnej súťaži Katedrály v Chartres. V roku 1985 bol menovaný za titulárneho organistu chrámu Notre Dame v Paríži. Je ním až dodnes.
Od roku 1980 do 2003 bol riaditeľom Národného konzervatória v Lille, kde vyrástla jedna z najstarších francúzskych škôl hudby, divadla a tanca. V súčasnosti je profesorom improvizácie na Parížskom konzervatóriu a dva roky je hlavným vedúcim pracovníkom katedrály Notre Dame.
Je považovaný za jedného z najreprezentatívnejších organistov Francúzskej organovej školy.
Naďa Kališová