TVRDOŠÍN. Po piatich rokoch práce sa podarilo vydať kompletné zachované dielo významného slovenského hudobného skladateľa Mikuláša Zmeškala, osobného priateľa Beethovena, Haydna a Mozarta.
Pätnásť kvartiet a jedna skladba pre čembalo vychádza v podaní známeho súboru Solamente naturali, ktorý z úcty k tomuto skladateľovi založil nové hudobné zoskupenie Zmeskall Quartet. Hrá v zložení Miloš Valent (SK), Dagmar Valentová (DE) - husle, Peter Vrbinčík (SK) - viola, Juraj Kováč (ESP) - violončelo a Rita Papp (HUN) - čembalo.
„Nielen pre hudobníkov, ale aj pre mňa bolo mimoriadne vzrušujúce držať v rukách listy s rukopisom majstra,“ hovorí Rostislav Pavlík, ktorý skladby nahrával. „Štúdium a následné nahrávanie všetkých pätnástich kvartiet spôsobili, že s každým ďalším naštudovaným kvartetom sa prehlboval náš rešpekt a úcta k hudbe Mikuláša Zmeškala.“
Notové záznamy
Mikuláš Zmeškal (1759 Leštiny, Orava - 1833 Viedeň) bol vysoko postavený kráľovský dôstojník, zabudnutý skladateľ, violončelista, patrón hudby a organizátor hudobného života vo Viedni. Celé svoje dielo odovzdal jednému z najväčších hudobných archívov vo Viedni. V tom čase v ňom pracoval jeho priateľ. Ten však o rok a pol nato zomrel a nestihol zaarchivovať všetku Zmeškalovu prácu. Väčšina z nej sa kdesi roztratila. Anna Schirbauer však v Budapešti našla hudobníkov testament, ktorý v ňom dopodrobna spísal svoje dielo. Prostredníctvom médií sa po Zmeškalovej pozostalosti rozbehla veľká pátracia akcia. Ľudia hľadali na pôjdoch, v starých skriniach, šuflíkoch.
O skladateľovi
Mikuláš Zmeškal pracoval v najvyššom štátnom úrade pre Uhorsko, v Uhorskej kráľovskej dvornej kancelárii, kde sa vypracoval postupne z funkcie prostého koncipistu až na dvorného sekretára. Neporovnateľne dôležitejšia mu však bola hudba - komponovanie a interpretácia. Vo Viedni čoskoro patril medzi vysoko uznávaných violončelistov.
Okrem toho však ovládal aj hru na klavíri, čembale a husliach a vynikal tiež ako hudobný teoretik. Zmeškalovo priateľstvo s Beethovenom sa datuje od roku 1793. Spolu hrávali na domácich koncertoch. V 80. rokoch chodil Zmeškal na hodiny kompozície k W. A. Mozartovi, neskôr k hudobnému skladateľovi a známemu pedagógovi Albrechtsbergerovi. Udržiaval však priateľské kontakty aj s inými významnými skladateľmi - Haydnom, Czernym, Stadlerom, Vranickým či Weberom.
Jeho skladateľská tvorba je pomerne rozsiahla a žánrovo pestrá. Písal sonáty pre sólové nástroje, duá, sláčikové kvartetá, ale aj inštrumentálne koncerty a symfónie.