Štvrtok, 18. apríl, 2019 | Meniny má Valér

Titul vicemajstra Zóny strednej Európy putoval do Poltára

Pretekár Dalibor Kohút si prestížne ocenenie prevzal z rúk prezidenta FIA Jeana Todta.

Už roky dokazuje svoje majstrovské umenie za volantom. Autokrosový pretekár Dalibor Kohút z Poltára si nedávno vyjazdil titul vicemajstra Zóny strednej Európy. Ocenenie si prevzal z rúk prezidenta FIA Jeana Todta.

POLTÁR. Tím Racing Autoclubu Poltár má za sebou vydarenú sezónu, ktorá vyvrcholila predstavením v Taliansku. Dejiskom posledného kola šampionátu strednej Európy bolo mesto Gonars. Pred jeho uskutočnením sa pretekár Dalibor Kohút v kokpite rallycrosového špeciálu Lada VFTS 1900 nachádzal priebežne na šiestej priečke. Do krajiny ležiacej na Apeninskom polostrove vycestoval s úmyslom uzatvoriť trojlístok najlepších jazdcov. Napokon obstál lepšie. Obsadil striebornú pozíciu a domov odchádzal s titulom vicemajstra Zóny strednej Európy. Ocenenie mu odovzdal Jean Todt, bývalý výkonný riaditeľ pretekárskej stajne Scuderia Ferrari pôsobiacej v pretekoch Formuly 1, ktorý je aktuálne prezidentom FIA (Medzinárodná automobilová federácia), ktorej sídlo je v Paríži.

Snom dal reálnu podobu

Dosiahol úspechy, o akých môžu mnohí len snívať. Jeho zbierka cenných trofejí sa z roka na rok úctyhodne rozrastá. Sú zo slovenských i zahraničných pretekov. No za leskom slávy a chuťou víťazstiev sa skrývajú hodiny driny, príprava a konštruovanie špeciálneho vozidla, zháňanie sponzorov, obetovanie voľného času. Dalibor Kohút je však pretekár srdcom i dušou. Svoje sny len nesníva, ale snaží sa im dať reálnu podobu.

„Už ako malý som sa pravidelne zúčastňoval rally pretekov. Najviac mi učaroval autokros, keďže neďaleko môjho bydliska sa nachádzal areál vo Fiľakovských Kľačanoch, ktorý je určený práve na tento druh športu. Postupom času som sa rozhodol, že sa autokrosu začnem venovať aj súťažne. Najprv som sa zameral na stavbu pretekárskych vozidiel, neskôr som sa snažil presadiť v amatérskych súťažiach,“ hovorí Dalibor Kohút a s úsmevom si zaspomína na časy, keď po prvýkrát uvidel ostré rallyové áčko či Škodu Octavia WRC. „Stále mám pred očami tú neopísateľnú atmosféru, ktorá vládla na trati i v depe a cítim vôňu 102-oktánového benzínu a rozpálených brzdových kotúčov. Bol som rozhodnutý vyskúšať si to.“

Adrenalínový šport sa mu vryl hlboko pod kožu. Napätie, keď motory zaburácajú tesne vedľa seba, momenty, keď nie je čas na premýšľanie a treba bleskurýchlo vyhodnotiť situáciu a predovšetkým správne konať, situácie, keď sa pred čelným sklom vznáša kúdoľ hustého prachu alebo keď bubnuje hustý dážď a pretekár má pocit, že sa rúti proti stene, sa pre neho stali doslova drogou.

Ambiciózny Poltárčan už ako šestnásťročný vlastnil Ladu 1200, ktorú rok repasoval. Túžil však postaviť vlastné áčko, ktoré by spĺňalo vtedajšie prísne predpisy. Všetko však bolo treba prispôsobiť finančným možnostiam. Výsledkom bola Lada 21074 s platnou homologizáciou FIA.

„Aktuálne náš klub vlastní tri vozidlá – Volkswagen Golf 4x4 Mk4 turbo, Ladu 2105 VFTS v originálnom okruhovom prevedení a rallycrosový špeciál Lada VFTS 1900, ktorý je zrejme najsilnejšou Ladou na Slovensku,“ podotkne D. Kohút a upresní: „Toto pretekárske auto má 175 konských síl a jeho krútiaci moment je 200 Nm. Skonštruoval ho pán Havassy z Budapešti. Skorý nástup krútiaceho momentu je prenášaný cez špeciálnu bezsynchrónnu šesťstupňovú prevodovku. Bohaté autokrosové skúsenosti som využil pri návrhu odstupňovania tejto prevodovky, jej stáleho prevodu a tiež svornosti diferenciálu tak, aby sme mohli použiť pretekárske pneumatiky s priemermi až 65 cm.“

aa.jpg

Vydarená sezóna

V každom športe, autokros nevynímajúc, hrajú peniaze dôležitú úlohu. Presadiť sa v silnej konkurencii bez nich je takmer nemožné. Dôkazom toho je aj účasť Dalibora Kohúta v európskych pretekoch. Minuloročný seriál FIA CEZ (Zóna strednej Európy) pozostával zo siedmich podujatí. Poltársky tím vyšiel na 20-tisíc eur. „Bolo treba cestovať po celej Európe, mať servisný tím, dostatok náhradných dielov, zabezpečený kompletný servis vozidla po každých pretekoch tak, aby mohlo konkurovať aj silnejším autám,“ hovorí úspešný pretekár.

Partia z Racing Autoclubu Poltár môže rok 2013 označiť prívlastkom úspešný. Spomínané záverečné kolo v rámci pretekov Zóny strednej Európy bolo čerešničkou na torte.

„Sezónu sme odštartovali v maďarskom Nyiráde. Tamojší šmykľavý povrch, ktorý extrémne derie pneumatiky, je pretekárom dobre známy. Tu som vo finálovej jazde skončil na vynikajúcej druhej priečke. Rakúsky pretekár však podal protest na moje auto, čo ma napokon stálo body. Boli to snáď najhoršie chvíle, ktoré som počas uplynulej sezóny zažil. Pocit bezmocnosti pri riešení protestu s maďarskými a rakúskymi komisármi, ktorí ma celý víkend nechali pretekať a po dosiahnutí úspechu ma napokon diskvalifikovali, je neopísateľný. Náladu sme si išli vylepšiť do Môlče, kde ma však zradila technika. Pred nami bolo náročné predstavenie v českom Přerove, kde som si vychutnal mamutí skok. Z dvadsiatich vozidiel 4x4 som skončil dvanásty. No a konečne prišli aj radostné chvíle. Na autokrose v Senici a v maďarskom Turkeve mi bolo dopriate vychutnať si víťazný pocit. Rád spomínam najmä na preteky v Turkeve, kde som vo finále zdolal Adama Kisa za volantom Mitsubishi Lance Evo 6. Do cieľovej roviny prvého okruhu som tak vchádzal prvý. V radoch maďarských divákov to burácalo a začali fandiť Slovákovi v kokpite Lady. Možno aj to prispelo k tomu, že domáci pretekár ma už nedokázal dobehnúť a dojazdil za mnou,“ hodnotí D. Kohút a pozornosť upriamil na posledné kolo pretekov FIA CEZ v Taliansku.

„Pred pretekmi v Gonarse mi v tabuľke patrila priebežne šiesta priečka. S tímom som začal taktizovať, pretože bolo reálne, že ak vo finálovej jazde získam potrebný počet bodov, tak mám šancu na zisk bronzovej pozície. To nám napokon vyšlo nad očakávanie, keď sme sa vďaka štvrtému miestu vyšplhali až na druhú priečku. Tento úspech v Zóne strednej Európy si veľmi cením. Je za ním veľká bojovnosť, húževnatosť, vynikajúca práca mechanikov a v neposlednom rade aj podpora rodiny,“ hovorí vicemajster FIA CEZ.

cc.jpg

Zostane verný značke Lada

Do nového roka vstúpil s novými plánmi na športovom poli. Dalibor Kohút potvrdil, že aj s relatívne starším, no dobre skonštruovaným pretekárskym vozidlom, navyše so zadným náhonom, sa dá uspieť a silnej konkurencii vytrieť zrak.

„Mám v pláne postaviť ešte prepracovanejšie auto. Bude to špeciál určený na rallycrossové preteky v triede Super Nationals. Zostanem verný značke Lada, no siahnem po silnejšom, elektronikou plne riadenom motore, semisekvenčnom systéme radenia a plnestaviteľnom podvozku. Budem rád, ak moje účinkovanie na tratiach bude inšpiráciou pre ďalších našich pretekárov, ako reprezentovať krajinu za jej hranicami. Na záver by som chcel vysloviť poďakovanie za pomoc Dušanovi Filipiakovi (Rofiplast) a Dušanovi Deákovi (Unimont) z Poltára."

dd.jpg

bb.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  2. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  5. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  8. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  1. Bim Challenge 2019
  2. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  3. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  4. Grilovacia sezóna je zahájená!
  5. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  6. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  7. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  8. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  9. Kúzlo pravidelného investovania
  10. Prieskum: Chceme kupovať čerstvé a kvalitné vajcia zo Slovenska
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 34 426
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 12 946
  3. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 8 274
  4. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 5 791
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 686
  6. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru 4 339
  7. Volkswagen Touareg ALL INCLUSIVE je ešte príťažlivejší 4 276
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 4 012
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 3 846
  10. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 625

Hlavné správy z MY Novohrad

Soboťania vonku padli

Pingpongisti Mladosti sa umiestnili na deviatej priečke.

Sviatky spríjemní obyvateľom i návštevníkom Veľkonočný hrad

Na hrade v Modrom Kameni pripravili niekoľkodňové podujatie.

Modrý Kameň neďaleko Veľkého Krtíša.

Pri prehliadke auta našli policajti drogy

Dílerov zastavili medzi Ružovou osadou a Ožďanmi.

Novohradský pedál sa blíži

Okolie lučeneckého kúpaliska znovu zaplnia cyklisti.

Vlaňajší ročník.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Archeológovia našli pri výskume v Leviciach aj kuriozitu

V jamách ležala zmeska predmetov - nálezy siahajúce do obdobia 5-tisíc rokov pred naším letopočtom a minulého storočia.

V Jaguari bombu nenašli, hľadali ju hodiny

Výrobu museli prerušiť, ľudia čakali vonku alebo v autobusoch.

Ďalší cestný pirát takmer spôsobil tragédiu

Približne sto metrov od miesta, kde pri dopravnej nehode s Poliakom zahynul Štefan z Oravského Podzámku, nedávno riskoval ďalší pretekár. Ohrozil štvorčlennú rodinu.

Poslednú večeru môžete vidieť tak, ako vyzerala pred 500 rokmi

Kto by sa na najslávnejšie dielo Leonarda da Vinciho aspoň nepozrel?

Vybrali SME

Už ste čítali?