Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

V Tisovci obnovia ozubnicový parný vlak do Pohronskej Polhory

Súčasne bude verejnosti predstavená aj reinštalovaná stála expozícia histórie tejto železnice pochádzajúcej z roku 1896.

TISOVEC. Na železničnej stanici Tisovec sa 3. mája uskutoční prvá verejná prezentácia súpravy ozubnicového parného vlaku, pripravovaného pre revitalizáciu normálne rozchodnej ozubnicovej železnice Tisovec Pohronská Polhora na turistické účely. V bratislavskom Múzeu dopravy o tom dnes informovali zástupcovia Občianskeho združenia Zubačka, ktoré je iniciátorom celej obnovy.

Súčasne bude verejnosti predstavená aj reinštalovaná stála expozícia histórie tejto železnice pochádzajúcej z roku 1896. Táto trať je jednou z dvoch jestvujúcich železníc normálneho rozchodu so zachovalým ozubnicovým zariadením sústavy Abt na európskom kontinente a jednou z troch železníc na celom svete. Od roku 2008 je táto železnica chránenou kultúrnou pamiatkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Na trati Tisovec Brezno má úsek Tisovec Pohronská Polhora 16 kilometrov, od zastávky Tisovec - Bánovo na Zbojskú má stúpanie 48 promile a z opačnej strany od Pohronskej Polhory na Zbojskú až 52 promile, preto bola na tomto úseku vybudovaná ozubnica. Pre výstavbu ozubnice bol použitý Abtov ozubnicový systém. Dĺžka jeho obidvoch častí je 5836 metrov. Od začiatku prevádzky boli na tejto trati nasadené štyri ozubnicovo-adhézne rušne, vyrobené v roku 1876 v Lokomotívke vo Floridsdorfe konkrétne pre túto trať. Dva rušne boli vyradené po vojne, tretí bol zrušený v roku 1961 a posledný vyradili v roku 1964.

V roku 1994 identifikovali pracovníci železničného múzea v rumunskej železničnej depónii štyri adhézno-ozubnicové parné rušne, kompatibilné so zachovaným ozubnicovým zariadením a veľmi podobné pôvodným slovenským rušňom. Dva z nich sa od rumunských železníc podarilo získať a v závere roka 2002 doviezť na Slovensko. Jeden z nich bol po veľmi náročnom postupe obnovený a 13. apríla aj prepravený do Tisovca. Jeho novým domovom je rušňové depo v Tisovci, ktoré obnovilo Občianske združenie Zubačka. Prvý pravidelný turistický parný vlak sa na ozubnicovej železnici objaví hneď po ukončení obnovy ozubnicového zariadenia železnice, ktorú Železnice Slovenskej republiky plánujú vykonať v júli a auguste.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak nestačí trenie medzi hladkým kolesom a hladkou koľajnicou na prenos ťažných a brzdných síl, ktoré sú potrebné na ovládanie vlaku, tak sa dopĺňajú stykom ozubeného hrebeňa, ktorý je položený v ose koľajníc, a ozubeného kolesa, ktoré je primontované na rušni, poháňané aj brzdené. To znamená, že vlak sa nemôže šmyknúť, pretože ide o styk ozubeného kolesa s ozubeným hrebeňom," vysvetlil princíp ozubenej železnice pre TASR zástupca OZ Zubačka Jiří Kubáček.

Tisovské občianske združenie Zubačka vzniklo v roku 2004 a odvtedy sa snaží zachovať a šíriť muzeálne železničné hodnoty. Venuje sa revitalizácii normálno rozchodnej ozubnicovej železnice na trati medzi mestami Tisovec a Brezno, kde chce zaviesť sezónnu turistickú prevádzku parnými vlakmi.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ja to považujem za takú jedinečnú vec, ktorá je pre nás dostatočnou motiváciou. Myslím, že záujem o túto technickú raritu bude veľmi veľký, čo už vidíme z prvých ohlasov na internete, keď sme pozvánku do Tisovca zverejnili," dodal Kubáček.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 866
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 889
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 14 921
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 402
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 941
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 675
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 930
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 770
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 6 139
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 5 462
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vlaky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

BKM Lučenec - Inter Bratislava.

Rozhodne sa v stredu v Bratislave.

10 h

Záujem turistov sa chystajú zvýšiť aj zatiaľ nie úplne tradičným spôsobom.

13 h
OŠK Uhorské.

Tréner šiestoligistu prezradil samé zábavné pikošky.

15 h
Ilustračné foto.

Prípad je stále v štádiu vyšetrovania.

22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?