Nedeľa, 21. október, 2018 | Meniny má Uršuľa

Ukázali obnovený ozubnicový parný vlak

Súčasne verejnosti predstavili aj reinštalovanú stálu expozíciu histórie železnice.

TISOVEC. Na železničnej stanici Tisovec sa dnes uskutočnila prvá verejná prezentácia súpravy ozubnicového parného vlaku, pripravovaného pre revitalizáciu normálne rozchodnej ozubnicovej železnice Tisovec - Pohronská Polhora na turistické účely. Aj napriek nepriazni počasia prišlo na stanicu podľa odhadu organizátorov asi 700 ľudí.

"Záujemcovia si mohli lokomotívu pozrieť nielen zvonku, ale aj zvnútra, mohli si ju nafotiť a dozvedieť sa o železnici i vlaku mnoho užitočných informácií," povedal pre TASR Ján Spišiak, predseda Občianskeho združenia (OZ) Zubačka, ktoré je iniciátorom celej obnovy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Súčasne verejnosti predstavili aj reinštalovanú stálu expozíciu histórie tejto železnice, pochádzajúcej z roku 1896. Táto trať je jednou z dvoch jestvujúcich železníc normálneho rozchodu so zachovaným ozubnicovým zariadením sústavy Abt na európskom kontinente a jednou z troch železníc na celom svete. Od roku 2008 je chránenou kultúrnou pamiatkou.

"Nové v expozícií sú predovšetkým banery o vzniku a histórii železnice a nové je tiež modelové koľajisko, ktoré si môžu všetci milovníci histórie vlakov aj vyskúšať," upozornil Spišiak.

V Tisovci dnes zástupcovia OZ Zubačka a českej Železničnej spoločnosti Tanvald, kde je podobná ozubnicová trať, podpísali aj zmluvu o spolupráci, ktorá má okrem iného priniesť výmenu skúseností, účasť na spoločných brigádach a tiež garantovať spoločné projekty, ktoré budú podkladmi pre žiadosti o podporné granty.

Na trati Tisovec - Brezno má úsek Tisovec - Pohronská Polhora 16 kilometrov, od zastávky Tisovec - Bánovo na Zbojskú má stúpanie 48 promile a z opačnej strany od Pohronskej Polhory na Zbojskú až 52 promile, preto bola na tomto úseku vybudovaná ozubnica. Pre výstavbu ozubnice bol použitý Abtov ozubnicový systém. Dĺžka jeho obidvoch častí je 5836 metrov. Od začiatku prevádzky boli na tejto trati nasadené štyri ozubnicovo-adhézne rušne, vyrobené v roku 1876 v Lokomotívke vo Floridsdorfe konkrétne pre túto trať. Dva rušne boli vyradené po vojne, tretí zrušili v roku 1961 a posledný vyradili v roku 1964.

V roku 1994 identifikovali pracovníci Železničného múzea v Bratislave v rumunskej železničnej depónii štyri adhézno-ozubnicové parné rušne, kompatibilné so zachovaným ozubnicovým zariadením a veľmi podobné pôvodným slovenským rušňom. Dva z nich sa od rumunských železníc podarilo získať a v závere roka 2002 doviezť na Slovensko. Jeden z nich bol po veľmi náročnom postupe obnovený a 13. apríla aj prepravený do Tisovca. Jeho novým domovom je rušňové depo v Tisovci, ktoré obnovilo Občianske združenie Zubačka. Prvý pravidelný turistický parný vlak sa na ozubnicovej železnici objaví hneď po ukončení obnovy ozubnicového zariadenia železnice, ktorú Železnice Slovenskej republiky plánujú vykonať v júli a auguste.

Tisovské OZ Zubačka vzniklo v roku 2004 a odvtedy sa snaží zachovať a šíriť muzeálne železničné hodnoty. Venuje sa revitalizácii ozubnicovej železnice normálneho rozchodu na trati medzi mestami Tisovec a Brezno, kde chce zaviesť sezónnu turistickú prevádzku parnými vlakmi.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  2. Virtuálne sídlo v Bratislave
  3. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  4. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  6. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  7. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  8. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 596
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 991
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 492
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 753
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 269
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 602
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 613
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 328
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 518
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 967

Téma: Vlaky


Hlavné správy z MY Novohrad

Poltárčania bodovali, FTC v Námestove neuspel

Výsledkový sumár víkendových zápasov Tipos III. ligy Stred.

Na pamätníku sa objavilo meno ešte žijúceho či maliara, ktorý podľahol chorobe

Po oboch stranách schodiska mali stáť rôzne sochy vojakov. Mesto však rozhodlo o šetrnejšom variante.

Jozef Bednárik odštartoval Divadelnú jeseň

Spomienky na známu osobnosť sú dojímavé aj veselé. Bednárika pripomína aj súkromná korešpondencia.

Mimel Lučenec ostáva neporazený

Tím z centra Novohradu je v prebiehajúcom extraligovom ročníku stopercentný.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?