MÝTNA. Rýchlostná cesta R2 Zvolen – Pstruša a Pstruša – Kriváň priblíži región k už existujúcej siete diaľnic a rýchlostných ciest. Rýchlostnú cestu postavia za takmer 99 miliónov eur. Jej dokončenie sa predpokladá v roku 2016. Podľa niektorých starostov R2 pomôže rozvoju regiónu, iní zas tvrdia, že investori k nám prídu až vtedy, keď sa vybuduje diaľnica až do Košíc.
Rýchlostná cesta môže niektorým obciam uškodiť
Starosta Mýtnej Pavel Greksa si myslí, že rýchlostná cesta Novohradu nepomôže a niektorým obciam len uškodí: „Po jej dobudovaní sa odbremenia obce ako Zvolenská Slatina a Vígľaš, ale v našej obci a v susednej Lovinobani sa doprava ešte viac zintenzívni." Podľa neho by pomohla diaľnica z Bratislavy do Košíc.
„Tú sľubovali mnohí politici, zatiaľ je však v nedohľadne. Pokiaľ nebude táto chrbtica diaľničnej siete, investori sa do nášho regiónu nepohrnú,“ myslí si Greksa. Občania Mýtnej, ktorí majú domy pri ceste I. triedy, budú po vybudovaní R2 ešte viac zúfalí. Denne Mýtnou prechádzajú tisícky áut a bude to vraj ešte horšie. „Momentálne Košičania, pokiaľ sa chcú dostať do Bratislavy, chodia popod Tatry. Po vybudovaní R2 to budú mať rýchlejšie a pohodlnejšie,“ tvrdí starosta. Ľuďom v Mýtnej praskajú steny, padajú omietky, keď tadiaľto prejdú preťažené kamióny, trasú sa skrine i lustre.
Pre podnikateľov bude tento región dostupnejší
Vladimír Rehanek, starosta Haliče, je zas presvedčený o tom, že rýchlostná cesta, aj keď len po Kriváň, aspoň trochu pomôže. „Pre podnikateľov sa staneme rýchlejšie dostupní. Samozrejme, diaľnica či rýchlostná cesta po Košice by bola pri vyrovnávaní regionálnych rozdielov tým najlepším riešením,“ myslí si Rehanek. Výstavba R2 podľa neho mala byť už dávno. Každý rok je to v tomto regióne horšie a horšie. Investori skôr odchádzajú, ako prichádzajú. Rimavská Sobota patrí medzi najchudobnejšie okresy a Rožňava je na tom podobne. Máme tu desiatky hladových dolín,“ dodá Rehanek.
Cesta sa mala vybudovať už pred desiatimi rokmi
„Pokiaľ sa cesta nepotiahne aspoň po Lučenec, tak k nám noví investori ťažko prídu,“ myslí si Marián Lenhard z Lovinobane. Zastáva názor, že rýchlostná cesta sa mala vybudovať už pred desiatimi rokmi, kedy sa investori zaujímali o náš región. „Teraz, keď je kríza, ľudí, ktorí chcú podnikať v tomto regióne, je oveľa menej a z roka na rok je to horšie,“ dodá Lenhard. Aj ich obcou prechádza cesta I. triedy. „Našťastie nie celou obcou, len hornou časťou Lovinobane. Mýtňanci sú na tom horšie,“ hovorí starosta.
Národná diaľničná spoločnosť spustila výstavbu rýchlostnej cesty R2 Pstruša - Kriváň v minulom roku. Po vybudovaní obchvatu Zvolena sa cesta R2 pripojí k diaľnici R1 do Bratislavy. Na úseku bude sedem mostov. Najnáročnejší bude most nad potokom Hradná, ktorý má byť dlhý vyše 200 metrov a most nad Slatinou a železničnou traťou dlhý 460 metrov.