FIĽAKOVSKÉ KĽAČANY. Autokrosový areál vo Fiľakovských Kľačanoch ožije i tento rok prestížnym podujatím. Už počas víkendu 6. - 7. 9. tu bude prebiehať európsky šampionát v autokrose, ktorý bude zároveň majstrovstvami Maďarska a tiež Slovenska. Adrenalínové súboje s časom, traťou i konkurenciou budú zvádzať slovenskí, maďarskí, rakúski, českí i talianski pretekári. Do konca uplynulého týždňa ich bolo prihlásených vyše päťdesiat.
Adrenalínové zápolenia roky na trati vo Fiľakovských Kľačanoch zvádzali aj novohradskej športovej verejnosti veľmi dobre známi pretekári Dalibor Kohút z Poltára a Fiľakovčan Viktor Pastierovič. Ich vitríny zdobí množstvo cenných trofejí, na konte im nechýbajú majstrovské tituly. Dalibor Kohút sa môže popýšiť najrýchlejšou Ladou na Slovensku, no a Viktor Pastierovič už čoskoro tiež prekvapí svojou nadupanou Škodou 130 LR, ktorá bude mať pod kapotou 180 koní. Nepochybne to bude najrýchlejšia škodovka v našej krajine.
FOTO: Pretekársky trojlístok - zľava: Viktor Pastierovič z Fiľakova, Vladimír Koška z Lučenca a Poltárčan Dalibor Kohút.
Spomínané pretekárske duo však tentokrát do bojov o pódiové priečky nezasiahne. Kohút s Pastierovičom majú tento rok súťažnú pauzu. V tak finančne náročnom športe to nie je zriedkavosťou. Najmä vtedy, ak sa zbytočne obraciate na sponzorov.
„Po úspešnej minuloročnej sezóne som sa domnieval, že to s podporou nášho Racing autoclubu Poltár bude jednoduchšie. Opak je však pravdou. E-mailom sme oslovili tristo subjektov, ktoré by mohli náš klub sponzorovať. Späť nám prišlo približne päť odpovedí. No boli to v podstate len poďakovania s oznámením, že nemajú záujem. To človeka oberá o chuť, motivácia sa stráca. Je to veľká škoda, pretože motoristický šport bol v minulosti v Novohrade veľmi populárny. Usporadúvali sa tu prestížne podujatia, na ktoré prichádzali tisícky ľudí. Dnes tomu tak nie je. Žiaľ, šport nie je len o ambíciách, pevnej vôli a chuti, ale najmä o peniazoch, ktoré v dnešnej dobe mnohým klubom chýbajú,“ hovorí Dalibor Kohút, ktorý vlaňajšiu sezónu zavŕšil ziskom titulu vicemajstra Zóny strednej Európy. Ocenenie mu odovzdal Jean Todt, bývalý výkonný riaditeľ pretekárskej stajne Scuderia Ferrari pôsobiacej v pretekoch Formuly 1, ktorý je aktuálne prezidentom FIA (Medzinárodná automobilová federácia), ktorej sídlo je v Paríži.
Úspešný pretekár z Poltára však nezaháľa. Spolu s klubovými kolegami pripravuje v dielni niekoľko pretekárskych áut. Roky bol verný značke Lada, no pohráva sa s myšlienkou, že v budúcnosti by sa na štart mohol postaviť v kokpite auta inej značky.
„Sponzori lepšie reagujú na novšie autá svetových značiek. Naše „staré“ Lady a Škodovky sa im nepozdávajú. Nevedia však, čo sa ukrýva pod ich kapotami. Viem to z vlastnej skúsenosti,“ podotkne D. Kohút, ktorý má zaujímavý plán. Na blížiaci sa šampionát vo Fiľakovských Kľačanoch by predsa len priviezol aj svoju nadupanú Ladu. „Bola by autokrosovým taxi. Počas prestávky by si záujemcovia mohli vychutnať pozíciu spolujazdca a prezrieť si trať z pohľadu pretekára, nie diváka,“ ozrejmil D. Kohút.
O nezáujme sponzorov podporiť motoristický šport vie svoje aj Viktor Pastierovič z Fiľakova. Po vlaňajšej havárii, keď hneď v úvode šampionátu vo Fiľakovských Kľačanoch do neho narazilo päť pretekárskych áut, musí nútene pauzovať. „Meníme karosériu, pribudol nový motor. Máme ešte plno práce, takže časovo by nám nevydalo pripraviť auto už na tieto majstrovstvá,“ hovorí Fiľakovčan, ktorého garáž zdobia vence, poháre a množstvo ďalších trofejí, ktoré si ukoristil počas svojej doterajšej pretekárskej kariéry. Čo sa týka úpadku motoristického športu v našom regióne i na Slovensku, súhlasí s vyjadreniami Dalibora Kohúta. Napriek tomu, že konkurencia na novších modeloch áut nemá veľmi rada, keď jej vytrie zrak stará škodovka, zostane verný tejto značke. A ako sme už spomenuli, športovú verejnosť sa chystá prekvapiť ešte silnejším motorom.
Organizátorom európskeho šampionátu vo Fiľakovských Kľačanoch je združenie Grand Prix, ktorému šéfuje Vladimír Koška. Novohradskej športovej verejnosti ho netreba nejak zvlášť predstavovať. Je predsedom úspešného Koška Horseteamu Lučenec, má za sebou pretekársku kariéru a roky úspešne organizuje podujatia v centre Novohradu. Sú to hodiny driny, obetovanie voľného času, zháňanie sponzorov, náročné prípravy, papierovačky. Nie je to o finančnom zisku, skôr o strate. No napriek tomu ho nadšenie a snaha o zachovanie športového divadla v Novohrade neopúšťajú. Preto i teraz všetkých milovníkov autokrosu srdečne na spomínaný šampionát pozýva. Napokon, autokrosový areál vo Fiľakovských Kľačanoch slávi svoje 44. narodeniny. Na prvé majstrovstvá bývalého Československa, ktoré tu prebiehali, si našlo cestu až 12-tisíc divákov. Určite by bolo nádherné, keby sa rady návštevníkov na motoristických akciách rozšírili.