TISOVEC. Od pondelka 22. septembra je uzavretý horský priechod Zbojská medzi Tisovcom a Breznom. Obchádzková trasa povedie lesnou cestou. Uzávierka cesty potrvá do 15. decembra. Primátor Tisovca Peter Mináč je spokojný. Pôvodne mala byť doprava presmerovaná obchádzkami, ktoré by však cestovanie predĺžili o desiatky kilometrov. S takýmto riešením primátor ani miestni podnikatelia nesúhlasili.
„Hľadali sme iné možnosti, ako vyriešiť daný problém. Spolu so samosprávami z Pohronskej Polhory a Michalovej sme sa v októbri minulého roku dohodli so štátnym podnikom Lesy SR na prenájme lesnej cesty,“ hovorí Mináč. Za šesťkilometrový úsek zaplatia symbolické jedno euro ročne. Dočasná obchádzka je široká približne štyri metre. Bude vedená v jednom jazdnom pruhu pre oba smery. Premávku riadi svetelná signalizácia. „Aj keď vodiči budú musieť počítať s minimálne 15-minútovým zdržaním, je to výborné riešenie. Budú môcť tadiaľto prechádzať i autobusy,“ hovorí Mináč. Obmedzenia platia pre vozidlá nad 3,5 tony a nákladnú dopravu nad 10 metrov.
Rekonštrukciu spomalil zosuv pôdy
Rekonštrukcia cesty, ktorá vedie náročným terénom Muránskej planiny, je najzložitejšou, akú v kraji kedy robili. Oprava má stáť približne 16 miliónov eur a dokončia ju do začiatku zimy 2015. Práce sú spolufinancované z prostriedkov Európskej únie. Cesta medzi Breznom a Tisovcom je momentálne jediným možným prepojením medzi severnou a juhovýchodnou časťou Banskobystrického samosprávneho kraja. Stavebné práce zastavili pre zosuv pôdy.
„Ak by na ceste I. triedy opäť došlo k situácii, že bude potrebná jej oprava alebo sa tu stane nehoda, cez lesnú cestu, ktorú Regionálna správa ciest spojazdnila, vieme odkloniť dopravu,“ hovorí primátor.
Postavili nové železničné mosty
Ak by sa postupovalo podľa pôvodne navrhovanej obchádzky, ktorá bola niekoľkonásobne dlhšia, malo by to dopad aj na náklady pre miestnych podnikateľov.
„Dodávame vápno do železiarní v Podbrezovej. Do Brezna od nás chodia aj štyri kamióny denne. Keby sme chodili cez Hriňovú alebo Muráň a Červenú skalu, zvýšilo by nám to náklady na dopravu,“ hovorí Martin Ranostaj, riaditeľ závodu Calmit v Tisovci. V súvislosti s rekonštrukciou cesty cez sedlo Zbojská došlo aj k výstavbe nových železničných mostov. Niekoľkomesačná výluka skončila 7. septembra. Prevádzka je od tohto dňa obnovená a železničná doprava bude v tomto úseku cesty aj počas uzávierky prebiehať v zmysle platného grafikonu. Ozubnicová trať má približne 120 rokov a už onedlho by mal tadiaľto premávať aj parný ozubnicový rušeň pre turistov.
Realizátorom stavebných prác na ceste I. triedy je združenie spoločností Doprastav a.s, Bratislava a Stavby mostov Slovakia a.s., Banská Bystrica. Projekt je spolufinancovaný cez Operačný program Doprava z prostriedkov Európskej únie. S rekonštrukciou cesty začali v júli minulého roka.