Posádka nemohla predvídať poruchu. Kapitán vyhodnotil kritickú situáciu podľa vyšetrovateľov správne.
Posádka vrtuľníka nemohla predvídať poruchu poistky. Kapitán vyhodnotil kritickú situáciu podľa vyšetrovateľov správne.
LEŠŤ. Policajní vyšetrovatelia zo Zvolena uzavreli po vyše roku prípad tragickej nehody vrtuľníka vo vojenskom výcvikovom stredisku Lešť, pri ktorej zahynul po páde z vyše 20 metrov vojenský policajt.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Odrezať ho v krízovej situácii musel jeho kolega.
Trestné stíhanie pre prečin usmrtenia zastavili, pretože „skutok nebol trestným činom“. Problémy vrtuľníka a tragickú nehodu zapríčinila jediná poistka vo vrtuľníku.
Bol to bežný výcvik
Vojenskí policajti v deň nešťastia robili nácvik zlaňovania v Lešti. Trinásť ľudí sa malo dostať z vrtuľníka na zem a plniť tam úlohy.
Mnohí s tým už mali skúsenosti. Počasie bolo priaznivé, vrtuľník bol vo vzduchu a vojenskí policajti sa chystali po úspešnom zlaňovaní na zem na druhú úlohu.
Vrtuľník nadletel nad budovu. Prvý bezpečne zlanil na strechu inštruktor a za ním ďalší muž. Keď visel na lane Ľubomír Igaz, došlo k náhodnej poruche poistky.
Pilotom prestal fungovať komunikačný systém vo vrtuľníku, ovládanie, vypadla elektrická sieť a zlyhali všetky elektronické prístroje a ukazovatele.
Stroj stratil stabilitu a lano s policajtom sa rozkolísalo. Posádka sa snažila odrezať lano, ešte keď boli nad strechou domu, ale v kritickej situácii sa im to nepodarilo.
Policajt padol tesne vedľa budovy a zahynul. Posádka vrtuľníka potom núdzovo pristála na heliporte v Lešti.
„Vrtuľník bol pred letom v dobrom technickom stave, poruchu poistky nemohol nikto predvídať ani jej zabrániť a lano s policajtom odrezali podľa predpisov pre krízové situácie. Keby to neurobili, vrtuľník mohol padnúť so všetkými ľuďmi na palube,“ zdôvodnil závery vyšetrovania zástupca riaditeľa Okresného riaditeľstva Policajného zboru vo Zvolene Ján Maľa.
Viac posudkov
Vyšetrovatelia sa zaoberali aj tým, či niekto mohol poruche zabrániť a či odrezanie lana, na ktorom visel vojenský policajt, bolo jediné možné riešenie na záchranu ďalších trinástich ľudí vo vrtuľníku.
Odpoveď hľadalo niekoľko znaleckých posudkov.
S verziou o technickej poruche vrtuľníka Mi-17, po ktorej odrezali lano s Ľubomírom Igazom, pracovali vyšetrovatelia už vlani v októbri.
Preukázali to aj znalecké posudky, odrezanie podľa nich zodpovedalo kritickej situácii.
Poistku menili v roku 2010. Podľa predpisov aj odporúčaní výrobcu ju mali vymeniť pri ďalšej generálnej oprave.
„Piloti nemajú v podobných prípadoch veľa možností a štandardy určujú, čo musia robiť,“ povedal SME po nehode dôveryhodný zdroj. Potvrdil to aj skúsený pilot a letecký inštruktor Otto Hudec.
Pri poruche vrtuľníka môže narušiť stabilitu rozkývané lano aj s malou záťažou. Pri štandardnom lete by pilot situáciu zvládol.
„Bezpečnostné smernice určujú postup v krízových situáciách. Keď hrozí zrútenie stroja, pilot zisťuje, či je niekto na lane a či sa stihne bezpečne dostať dolu. Ak nie, rozhodne sa lano odrezať,“ povedal inštruktor Hudec.
Nehodu vyšetrovala vojenská polícia. Dozorujúci prokurátor z Banskej Bystrice im odobral vyšetrovanie asi mesiac po nehode a presunul ho vyšetrovateľom odboru kriminálnej polície vo Zvolene.
Krajská prokuratúra to zdôvodnila náročnosťou dokazovania.