VEĽKÁ ČALOMIJA. Telesná výchova na dvore Základnej školy internátnej vo Veľkej Čalomiji vyzerá inak než na iných školách. Futbal hrajú zdravé deti spolu s postihnutými. Janko z Červenian navštevuje ôsmy ročník špeciálnej triedy. „Je mi tu veľmi dobre. Aj v škole, aj na internáte. Najradšej sa učím písanie a čítanie,“ povedal. Jeho kamarát, ôsmak Martin zo Sucháňa, na školu nedá dopustiť. „Učitelia, spolužiaci aj vyučovanie, to všetko je super. Keď odtiaľto odídem, bude mi to chýbať,“ priznal mladík, ktorý už plánuje štúdium na strednej škole.
Zdravé a postihnuté deti
sa učia bok po boku
V priestoroch školy sa do konca augusta minulého roku nachádzali tri inštitúcie – základná škola, materská škola a špeciálna základná škola internátna. „Zdravé deti a žiaci s mentálnym postihom sa vtedy vzdelávali v rozdielnom režime. Nestýkali sa a nekomunikovali. Kvôli tomu sa niekedy ich stretnutia skončili vzájomným urážaním,“ priblížil riaditeľ Ján Petrík, ktorý v škole pracuje od roku 2001.
Po zrušení špeciálnej základnej školy sa zamestnanci a žiaci stali súčasťou novovzniknutého zariadenia. „Dva žiacke i učiteľské kolektívy sa spojili a začali žiť, tvoriť a spolupracovať ako jeden celok.“ Podľa Petríka je neustály kontakt detí z bežných a špeciálnych tried prospešný. Predmety ako telesná, hudobná a výtvarná výchova absolvujú spolu. „Ku konfliktom, bitkám či šikane už nedochádza.
Postihnutí žiaci sa pri zdravých rozvíjajú a na druhej strane sa deti zo základnej školy učia tolerancii. Žiaci špeciálnych tried dokonca v športe a speve často prevyšujú zdravé deti,“ povedal riaditeľ, ktorého práca s postihnutými deťmi napĺňa. „Sú vďačné a usilovné. Problémom často býva práve komunikácia s rodičmi. Asi 99 percent postihnutých žiakov pochádza zo sociálne slabších rodín, kde sa nedajú naplniť základné životné potreby detí.“
Na internáte uvidia, že sa dá žiť plnohodnotnejšie
Petrík pomery rodín vďaka pravidelným návštevám domácností dobre pozná. „Niektorí žijú v unimobunkách bez vody, elektriny či toalety. Internát a spoločné vzdelávanie niektorých predmetov v škole je spôsob, ako týmto deťom ukázať, že sa dá žiť aj iným spôsobom, ako žijú ich rodičia – zdravšie, kultúrnejšie, prospešnejšie pre spoločnosť.“
Zlé sociálne pomery rodín sa odrážajú napríklad pri platení za stravu detí ubytovaných na internáte. „S jednou mamičkou internátneho žiaka som sa stretol priamo na pošte, kde si bola vyzdvihnúť dávku v hmotnej núdzi a rodičovský príspevok. Na páske mala sumu 80 eur. Ako má matka s takýmto mesačným príjmom platiť 20 eur za mesačnú stravu v školskom internáte? Pre niektorých je to možno smiešna suma, no pre ňu je každý centík pokladom,“ priblížil Petrík, ktorý sa snaží hľadať finančnú pomoc aj v treťom sektore.
„Plánujem osloviť veľkoobchody, ktoré by nám sponzorsky poskytli suroviny ako múku či zemiaky, aby sme deťom zabezpečili plnohodnotné stravovanie. Momentálne sa škola zaregistrovala do programu Potravinovej banky Slovenska, čo by malo znížiť náklady rodičov na stravu. Za akúkoľvek materiálnu či finančnú pomoc budeme vďační.“
Školu navštevuje 156 detí. Z toho je 33 žiakov s mentálnym postihnutím a 23 škôlkarov. O ich výchovu, vzdelanie, stravu, čistotu a bezpečnosť sa stará 38 zamestnancov.
Deti prechádzajú zdravotníckym filtrom
Zariadenie je okrem kontaktu zdravých a postihnutých detí špecifické aj internátom, ktorý má obec požičaný od ministerstva vnútra. Bývajú v ňom prevažne žiaci špeciálnych tried. Ubytovanie majú zadarmo. Režim je presne určený. V pondelok prechádzajú ubytovaní žiaci takzvaným zdravotným filtrom. Zisťuje sa prítomnosť parazitárnych ochorení, meria sa telesná teplota, aby žiaci s prenosným ochorením neboli v kontakte s ostatnými. „Kontroly vykonávajú pomocné vychovávateľky, z ktorých jedna je zdravotná sestra,“ objasnil riaditeľ. Deťom pravidelne perú posteľné prádlo aj ich oblečenie.
Budovu školy spravuje obec, ktorá ju postupne rekonštruuje. Ministerstvo školstva im v roku 2014 pridelilo dotáciu na výmenu okien, dverí a podláh vo výške 134-tisíc eur. Staré okná a dvere tak nahradili plastové. Čoskoro sa dokončí aj nová podlaha.
Staré okenné tabule premenia na skleník
„Máme obmedzené prostriedky, ale snažíme sa inštitúciu modernizovať a zlepšovať podmienky aj z rozpočtu obce a školy,“ povedal starosta Michal Nagy. „Potešilo by ma, ak by sa nám podarilo získať peniaze aj na zateplenie budovy a vybudovanie multifunkčného ihriska. To by bolo prospešné nielen pre žiakov, ale aj pre domácich,“ dodal Petrík.
Finančné prostriedky na rekonštrukciu im pomohlo získať práve zlúčenie so špeciálnou školou. „Ako zariadenie s 90 žiakmi sme neboli perspektívni a ministerstvo nám nemohlo poskytnúť finančnú pomoc. Dosiahli sme navýšenie na 130 žiakov a o rok ich bude vďaka plánovanému zlúčeniu so Súkromnou základnou školou v Čelovciach o 30 viac,“ ozrejmil Petrík. Navyšovanie je podľa jeho slov potrebné, nakoľko podľa zákona platného od budúceho školského roka budú školy pod 150 žiakov bojovať o prežitie a bude im hroziť zánik.
Okolie školy bude mať už čoskoro novinku. Veľké okenné tabule z telocvične premenia na skleník, kde budú mať žiaci praktickú výchovu pestovania rastlín.