RIMAVSKÁ SOBOTA. Je možné, že na výstavbu diaľnice zo Zvolena do Košíc si budeme musieť počkať. Minister dopravy Ján Počiatek sa pre médiá vyjadril: „Všetky eurofondy, ktoré sú aj zo súčasného a budúceho programového obdobia na diaľnice a rýchlostné cesty, sú už vyčerpané.“
Proti možnému posunu termínu dokončenia sa v regióne zdvihol odpor.
Šimko: Vláda sa k nám stavia macošsky
Primátori miest sú rozhodnutí spisovať petície. Starostovia ich rozhodnutie podporujú a apelujú, že pre chudobný kút Slovenska má toto rozhodnutie katastrofický dopad.
„Mám pocit, že vláda kašle na Gemer, Malohont, Novohrad i Hont. Je to nehorázne, že Bratislavu s Košicami chcú prepojiť až v roku 2045. Stále hovoria o tom, že treba znížiť nezamestnanosť, ale nič pre to nerobia,“ myslí si Jozef Šimko, primátor Rimavskej Soboty.
Uplynulý týždeň vo štvrtok pozval na úrad všetkých starostov z regiónu Gemera, aby vytvorili petičný výbor a rozbehli petíciu za skoršiu výstavbu diaľnice.
V samotnom okrese Rimavská Sobota je takmer 40 – percentná nezamestnanosť a tento stav bez kvalitnej cesty je takmer neriešiteľný.
„Výstavba R2 bola prioritou vlády a teraz minister jednoducho zahlási, že na toľko žiadaný úsek nie sú peniaze. Diaľnice sa stavajú v iných častiach Slovenska, len u nás je s tým problém. Tak isto sme daňoví poplatníci a už roky sa vláda k tomuto kraju stavia macošsky,“ hovorí Šimko.
Bez dobrej cesty sa región rozvíjať nedá
Osloviť ministra dopravy chce aj Michal Bagačka, poslanec NR SR za Smer-SD. „Diaľnicu potrebujeme a bolo to aj deklarované. Nechce sa mi veriť, že by sa výstavba posunula takýmto spôsobom. Je pravda, že peniaze z európskych fondov sa už preinvestovali na iných úsekoch, ale diaľnica pre náš región je nevyhnutná.“
Bagačka hovorí, že petíciu za vybudovanie R2 podporí. „Chceme zmierňovať rozdiely medzi jednotlivými regiónmi. Bez rýchlostnej komunikácie, ktorá by spojila Bratislavu s Košicami, to nepôjde.“
Národná diaľničná spoločnosť prostredníctvo hovorkyne Evy Žgravčákovej akékoľvek informácie, ktoré vyšli na rôznych webových portáloch o tom, že rozhodla o oddialení výstavby, zamieta.
„Nerozhodli sme o odložení termínov a zachovávame plánované termíny začiatku výstavby úsekov rýchlostnej cesty R2 v období po roku 2020.“
Greksa: Vláda musí mať záujem
Starosta Mýtnej a primátorka Lučenca už pred piatimi rokmi na základe petícií občanov rokovali s Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR. Výsledkom stretnutí je rozostavaná R2 v úseku Zvolen – Kriváň.
„Nemyslím si, že situácia je taká katastrofická, ako sa o nej píše,“ hovorí Pavel Greksa, starosta Mýtnej.
Stotožňuje sa s vyjadrením ministerstva, že termín výstavby každého diaľničného úseku na Slovensku závisí od dvoch faktorov: stavu pripravenosti a možností financovania výstavby. „Tretím je záujem vlády stavať rýchlostné cesty v tých regiónoch, kde to ľudia najviac potrebujú. Budovať ich aj vtedy, keď na základe štúdii realizovateľnosti Brusel nebude súhlasiť s financovaním z eurofondov. Jedine dobrá infraštruktúra môže naštartovať rozvoj a prosperitu v regióne,“ hovorí Greksa.
Petícia ani iná nátlaková akcia nepomôžu
Zo štúdie realizovateľnosti vyplýva, že úsek R2 Košice – Šaca – Košické Olšany je potrebné realizovať v rokoch 2017-2020. Podobne ako úsek Kriváň – Lovinobaňa, ktorý sa má začať stavať na budúci rok.
„Momentálne však na tento úsek nie sú zabezpečené finančné prostriedky na výstavu a je prioritou Ministerstva, výstavby a regionálneho rozvoja SR hľadať možné zdroje financovania na tento úsek,“ povedal pre médiá Martin Kóňa, hovorca ministerstva.
„To, že nie je politická vôľa ďalej pokračovať vo výstavbe, je chybou aj regionálnych politikov. Buď nie sú, alebo sú slabí,“ myslí si starosta Mýtnej. Je presvedčený o tom, že petícia, akákoľvek nátlaková akcia či interpelácia v NR SR nepomôžu presvedčiť vládu o nutnosti pokračovať vo výstavbe. „Názor obyvateľov vláda aj národná rada poznajú. Starostovia sa dajú iba vtiahnuť do politickej hry, ktorej výsledok je dopredu známy,“ dodá.
Chýbajú stovky kilometrov diaľníc
Ďalším úsekom diaľnice, v ktorom ministerstvo pokračuje v príprave, je úsek Rožňava – Jabloňov nad Turňou (Soroška), ktorý vedú ako rezervný projekt pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra. „Samozrejme, boli by sme radi, keby bolo možné všetko stavať naraz, nie je to však reálne. Dnes je na Slovensku vo výstavbe vyše 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, čo atakuje historické maximá aj absorbciu stavebného trhu,“ hovorí Kóňa.
Na Slovensku stále chýbajú k ucelenej diaľničnej sieti stovky kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, na ktoré budú musieť ďalšie vlády nájsť miliardy eur.
„Rozhodnutie o tom, kde nájsť peniaze a na ktorý konkrétny úsek ich smerovať, bude rozhodnutím niektorej z nasledujúcich vlád. Dnes by bolo nekorektné prejudikovať tieto rozhodnutia a z nich vychádzajúce termíny,“ dodá Kóňa.
Výstavba diaľnice Zvolen – Košice mala byť podľa plánov ukončená už v roku 2012. V minulosti sa za jej zrealizovanie spísali viaceré petície. Nasledujúcu pravdepodobne začnú spisovať už budúci týždeň.