DIVÍN/LUČENEC. Toľko kultových československých áut pokope, to veru nevidíte každý deň. Počas sobotňajšej (9. 5.) spanilej jazdy embéčok krajom pod Poľanou, Novohradom i Gemerom, naozaj bolo čo obdivovať. Piaty ročník Zrazu Škody 1000 MB si nenechalo ujsť približne 55 majiteľov historických skvostov zo 60. rokov. Embéčky vystavili na obdiv v Divíne, Lučenci a Hnúšti.
„Je to doposiaľ najväčší zraz embéčok, ktorý som organizoval. Popularita tejto akcie z roka na rok rastie. Tentokrát sa jej zúčastnilo približne 55 áut, v ktorých sa priviezlo až 150 ľudí. Až na pár Škodoviek 100 a jednu Tatru 603 sú tu všetko embéčky,“ informoval Ondrej Tausberik, hlavný organizátor zrazu. Zároveň dal do povedomia pár zaujímavých faktov.
„Najstaršie embéčky sú z roku 1964. V podstate sú to prvé modely. Škodoviek 1000 MB bolo v bývalom Československu vyrobených 440-tisíc. Veľmi vzácne sú najmä Škody 1000 MBX a Škody 1000 MBG. V obidvoch prípadoch ich bolo vyrobených 2500 kusov. Embéčky, ktoré sa v Mladej Boleslavi vyrábali do roku 1969 sú už uznávané ako veterány. Na zraze máme aj jedno vozidlo, ktoré už bolo veteránsky testované. Robí sa to vtedy, keď automobil nemá doklady. Je to náročný a veľmi prísny proces.“
Nájsť na zraze embéčku v pôvodnom stave je dnes už veľmi výnimočné. „Väčšinou sú už zrekonštruované. Možnože pár ich je len s minimálnymi úpravami,“ podotkol Tausberik, ktorý je tiež majiteľom krásky tejto značky. Jeho cesta k embéčke však nebola jednoduchá.
„Prvú MBX-ku som si kúpil pred dvanástimi rokmi. Nebola kompletná, nemala doklady. V tom čase som za doklady ponúkal 70-tisíc korún. Nikto sa však neozval. Ani náhradné diely neboli lacnou záležitosťou. Za zadné okno som bol ochotný zaplatiť 20-tisíc korún. No ani to som nemohol zohnať. Preto som sa auto rozhodol predať,“ spomína milovník historických vozidiel, ktorému sa napokon predsa len podarilo kúpiť si auto s dokladmi. Tiež to však malo háčik.
„Táto embéčka bola v pôvodnom stave. Žrala ju hrdza, bola potrebná kompletná rekonštrukcia. Oslovil som známeho, ktorý bol na takéto veci naslovovzatý odborník. Pracoval v bratislavskom Múzeu dopravy. Stále mi hovoril: Vydrž, o rok to príde. A tak som čakal, čakal, no nič neprišlo a on napokon umrel,“ ozrejmil Tausberik.
Zveriť auto laikovi sa mu veru nepozdávalo a preto sa rozhodol aj toto auto predať. A potom to prišlo. V novinách našiel inzerát. V Čechách bola na predaj zrekonštruovaná Škoda 1000 MBX.
„Keďže som si chcel auto na cestách užiť a nie stále čakať, neváhal som. Tentokrát som sa síce nenadrel, ale naplatil,“ pán Ondrej s úsmevom podotkol. Za embéčku, ktorú dnes vlastní, zaplatil dizajnérovi z mladoboleslavskej Škodovky, ktorý bol mimochodom Slovák, v roku 2008 300-tisíc korún českých. Jej aktuálnu hodnotu vyčíslil na cca 16-tisíc eur.
Kupé MBX je skutočným klenotom histórie Škody 1000. Okrem dvojdverovej karosérie s bezrámovou konštrukciou štyroch okien ponúkala vďaka dvom karburátorom vyšší výkon. Ondrej Tausberik práve takú vlastní. Pred zrakom milovníkov tejto značky ju však neukrýva. V čase, keď si na nej neužíva retro jazdu, je vystavená v Múzeu dopravy v Bratislave. „Aspoň nemám problém s garážovaním,“ s úsmevom zakončil organizátor skvelej akcie.
Prečítajte si zaujímavý príbeh ďalšej embéčky: http://novohrad.sme.sk/c/7796323/v-divine-obdivovali-embecku-v-ktorej-kedysi-driemal-znamy-herec.html