Výstavu s názvom „V službách svetla“ si v múzeu môžete pozrieť až do 2. augusta.
LUČENEC. Novohradské múzeum a galéria v Lučencivás pozýva do svojich priestorov na Kubínyiho námestie 3 dňa 18. júna o 16,30 hod. na vernisáž výstavy „V službách svetla“ – prezentácia diel najoriginálnejšieho slovenského sklárskeho umelca Paľa Macha, známeho predovšetkým svojimi novátorskými prístupmi ku sklu. Jeho maľby na skle a v skle sú výnimočné.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Využíva vlastnosti skla
Palo Macho vyštudoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde aj v súčasnosti pôsobí ako odborný asistent na Katedre úžitkového umenia v Ateliéry Skla. Od začiatku svojej tvorby sa orientuje na tvorbu obrazov zo skla a sklených objektov.
Hoci ťažiskom jeho tvorby sú obrazy zo skla, Machove obrazy nevznikajú tradičnou technikou maľby na skle. Sklo nepoužíva len ako podklad, na ktorý nanáša farba, ale aktívne využíva jeho prirodzené vlastnosti, a to predovšetkým transparentnosť a hrúbku. Hrúbka skla mu umožňuje využívať obe strany skla.
Pripomínajú labyrint
Macho nanáša farby z jednej aj druhej strany skla, a týmto nanášaním vytvára a zdôrazňuje priestorovú dimenziu skla. Jeho obrazy na rozdiel od obrazov na plátne teda majú reálnu dimenziu hĺbky, to znamená, že jednotlivé vrstvy sú priestorovo ukladané.
Transparentnosť skla potom umožňuje vidieť jednotlivé vrstvy, čím sa vytvára zvláštny výtvarný priestor. Na jednej strane sú jednotlivé vrstvy vzájomne oddelené, na druhej strane vďaka transparentnosti skla vstupujú do kvalitatívne nových vzťahov, vzájomne na seba reagujú. Raz sa nachádzajú vo vzťahu pozadia a popredia, pričom pozadie a popredie v tomto prípade nemožno chápať ako figúru a pozadia, pretože
Machove obrazy sú nefiguratívne. Inokedy sa akoby preplietajú do jedného komplikovaného priestorového útvaru, pripomínajú zvláštny priestorový labyrint, v ktorom však niet centra ani vchodov. Tieto efekty sú možné preto, že svetlo ako aktívny činiteľ prechádza medzi jednotlivými vrstvami a spája ich do jedného kompozičného celku, a ten spätne udeľuje čiastkové významy jednotlivým prvkom.
Výsledok slobodnej hry
Jednotlivé tabule skla možno spájať, vďaka čomu vznikajú oveľa komplikovanejšie celky. Okrem toho zo sklenej tabule možno vyrezať aj tvary, ktoré stoja bližšie sochárstvu než maliarstvu. Vnímanie tvarovo atypických objektov a vrstvených farebných plôch umožňuje divákovi si uvedomiť, že hlavnou intenciou Machovej tvorby nie je vytvárať obrazné reprezentácie jestvujúceho sveta, ale tvoriť nové svety. Jeho svety nechcú zobrazovať nejaký výsek sveta, nemajú ambíciu, aby ich porovnávali s reálnym svetom. Naopak, sú výsledkom slobodnej hry, v ktorej hráčmi sú farby, línie a plochy.
Aby hra bola hrou, musí mať pravidlá a v tomto prípade hráči musia rešpektovať pravidlá protikladov a súzvukov, harmónie a disharmónie, rytmu a kontrastu, skrátka všetko to, čo sa podieľa na tvorbe zložito štruktúrovanej kompozícii, pretože kompozícia sa takto môže prezentovať priamo. Kto bude v týchto obrazoch hľadať stopy nášho aktuálne prežívaného sveta, bude sklamaný, kto bude vnímať obrazy ako nové svety, ten bude odmenený veľkou dávkou estetickej slasti.
Autor: Peter Michalovič