LUČENEC. V centrách miest pribúdajú prázdne výklady. Obchodníci rušia predajne alebo sa sťahujú z miesta na miesto. Kedysi sa to ulicami hmýrilo nakupujúcimi a obchodmi, dokonca aj vo dvoroch či na poschodiach. Pred desiatimi rokmi bolo pre podnikateľov problematické nájsť obchodný priestor v centre za rozumnú cenu. Situácia sa však za posledné roky zmenila. Záujemcov je podstatne menej ako priestorov v ponuke. O priestory na poschodí nie je záujem vôbec.
Obchodom sa nedarí tak ako v minulosti
Natália Gašperíková z realitnej kancelárie Exluzív hovorí, že je niekoľko dôvodov, prečo je ponuka vyššia ako dopyt. „Častokrát majú obchodníci zlý podnikateľský zámer a neodhadnú situáciu na trhu. Okrem toho je konkurenčné prostredie iné ako v minulosti.“
Obchodom sa už nedarí tak ako kedysi. Podnikatelia si ledva zarobia na nájom. Predtým sa vysoký nájom vykryl vyššími tržbami, dnes je predaj nižší.
Realitná kancelária má v súčasnosti v ponuke osem obchodných priestorov. Na Masarykovej a Železničnej ulici, ktoré boli v minulosti vychytené, je ich ale podstatne viac. „Väčšina obchodných priestorov, ktoré má naša realitná kancelária v ponuke, sú v širšom centre mesta. Súvisí to s tým, že v minulosti majitelia priestorov v centre nemali núdzu o nájomníkov.“ Tí podľa nej v prípade ukončenia nájmu s jedným mali hneď k dispozícii ďalšieho záujemcu, preto služby realitky nepotrebovali.
„Dopyt po priestoroch na hlavnej ulici bol vyšší ako dnes. Rovnaký priestor na hlavnej ulici je však stále dva až trikrát drahší ako ten v širšom centre.“ Napriek tomu podľa Gašparíkovej mnoho majiteľov nechce nájmy znížiť.
„Zaujmú vyčkávaciu pozíciu, lebo nechcú pokaziť ceny. Tí, ktorí radšej cenu znížia, prenajmú priestor rýchlejšie.“
Podnikatelia vyčkávajú, sú opatrní
Ceny sa výrazne odlišujú v závislosti od lokality aj majiteľa. Obchodný priestor o výmere 120 metrov štvorcových na Ulici Petőfiho ponúka realitná kancelária za 500 eur mesačne bez energií, tridsaťdvametrový priestor na Ulici Bazovského za 250 eur na mesiac bez elektriny, na Námestí Artézskych prameňov priestor o výmere 30 metrov štvorcových za 100 eur mesačne bez réžií.
Situáciu maklérka nevidí pozitívne ani do budúcnosti. Odhaduje, že otvorenie nákupného centra situáciu ešte viac skomplikuje. „Už približne pol roka je citeľné, že podnikatelia, či už prenajímatelia alebo potenciálni nájomcovia, sú opatrní. Vyčkávajú, čo sa bude diať po otvorení Galérie.“ Predpokladá, že priestory v centre mesta budú nejaký čas voľné. „Keď opadne ošiaľ z nového centra, priestory sa opäť prenajmú. Pravdepodobne ale za nižšie ceny.“
Majitelia sú nútení znížiť ceny
Vo Veľkom Krtíši sa situácia tiež dá nazvať zúfalou. Podľa maklérky Mileny Martušovej je to porovnateľné s Lučencom, majú veľa prázdnych priestorov a malý záujem o ne. „Kaufland a Deichman otvoria onedlho. Bude to o to horšie, že budú priamo v centre. To dá menším obchodom ďalšiu ranu.“
V centre podľa nej ostali už len prevádzky herní, krčiem a čínskych obchodov. Nájmy nie sú privysoké, no ani tie podnikatelia zo svojich tržieb nie sú schopní platiť. „V centre stojí tridsaťmetrový priestor priemerne 300 eur mesačne. Majitelia sú aj tak nútení znižovať ceny.“ V ponuke má len dva priestory, nakoľko chcú majitelia ušetriť aj na výdavkoch za realitku.
Dostupnosť z ulice je výhodou
V Rimavskej Sobote si záujemcovia tiež majú z čoho vyberať. Maklérka Denisa Košinová hovorí, že záujem je o dva typy priestorov: o tie, ktoré sú dostupné priamo z ulice alebo o tie, ktoré sú najlacnejšie. „Hoci by podnikatelia aj chceli priestory v centre, nedokážu si na ne v našom meste zarobiť. V tom lepšom prípade ostanú po zaplatení nájmu na nule.“ Majiteľom priestorov vytýka, že majú privysoké nároky. „Majú veľké oči. Niektorí pýtajú také nájmy, že v Banskej Bystrici či Košiciach sú lacnejšie.“
Na námestí a pešej zóne majitelia pýtajú za nájom až tisíc eur, v bočných, menej dostupných, uličkách 500 až 600 eur. „Tvrdohlavo si za cenami stoja, lebo investovali do budovy a chcú, aby sa im náklady vrátili. Radšej budú mať prázdny priestor, než aby ustúpili.“
Dodá, že ďalším dôvodom, prečo sú priestory prázdne, je vysoká nezamestnanosť v okrese, nízke platy a s tým súvisiaca slabá kúpna sila. „Je tu stagnácia. Podnikatelia ledva prežijú. Ľudia peniaze nemajú a tí, ktorí áno, chodia nakupovať do veľkých centier v iných mestách.“