RIMAVSKÁ SOBOTA. Táborenie husárov. To je názov olejomaľby, ktorá je predmetom mesiaca v Gemersko – malohontskom múzeu. Dielo pochádza z 18. storočia a je súčasťou stálej expozície múzea. „Vzhľadom na nové skutočnosti, ktoré nám poskytli nedávne výskumy, sme sa rozhodli s nimi podeliť so širokou verejnosti,“ povedala na úvod Angelika Kolár, historička umenia a priblížila olejomaľbu, ktorá je predmetom februára.
„Žánrová maľba ľudového charakteru bola donedávna významná najmä z hľadiska dokumentácie židovskej a rómskej kultúry, keďže zachytáva dve skupiny muzikantov - židovských a rómskych, počas bujarej zábavy vojakov v stanovom tábore. Obraz bol dlho nazývaný Verbovačka, avšak na základe neevidovaných dokumentov z archívu múzea vyšla najavo skutočnosť, že ide o Táborenie husárov a navyše jeho význam znásobil aj fakt, že v roku 1900 bol obraz vystavený na Svetovej výstave v Paríži,“ priblížila historička a upresnila, že v súvislosti s touto výstavou boli doposiaľ v múzeu len dva zbierkové predmety – Čestný diplom, udelený múzeu ako vystavovateľovi v sekcii retrospektíva a portrét Olivera Gömöryho od Karola Ferenczyho, ktorého vystavovateľom bol v tom čase ešte jeho vlastník Oliver Gömöry.
FOTO: Miesto (vyznačené červeným kruhom), kde bola v roku 1900 v Paríži vystavená olejommaľba. AUTOR: Na zverejnenie poskytlo GMM Rimavská Sobota.
„Desaťročia nebolo známe, konkrétne za ktoré zbierkové predmety bol spomínaný diplom múzeu udelený. Je tu však potvrdenie zo 4. februára 1900, ktoré svedčí o tom, že na výstavu v Paríži bola poslaná olejomaľba s námetom táborenia husárov, pochádzajúca z 18. storočia. No a jedinou olejomaľbou v zbierkovom fonde múzea s takýmto námetom je figurálna kompozícia, doposiaľ nazývaná ako Verbovačka,“ ozrejmila historička.
Fakt, že ide o ten istý obraz, ktorý bol vystavený v Paríži, potvrdzuje číslo 970/II, ktoré je modrou kriedou napísané na zadnej strane diela. Zhoduje sa s číslom na spomínanom dokumente. Pravdepodobne bolo predmetu priradené v Budapešti organizačným výborom pre výstavu v Paríži.
FOTO: Táborenie husárov od neznámeho autora. AUTOR: Na zverejnenie poskytlo GMM Rimavská Sobota.
„Obraz úzkeho obdĺžnikové formátu, v čiernom ráme, pochádza od neznámeho autora z 18. storočia. Múzeu ho daroval Sándor Szentmiklóssy z Uzovskej Panice v roku 1882. Počas spomínanej výstavy v Paríži bol vystavený v Husárskej sále, ktorá bola súčasťou uhorského pavilónu. Videlo ho približne 50 miliónov návštevníkov.
„Dnes sa olejomaľba nachádza v galerijnej časti stálej expozície Gemersko-malohontského múzea. Na základe archívnych dokumentov obraz získal späť svoj staronový názov a v otázke jeho pôvodu bude výskum naďalej pokračovať,“ zakončila Angelika Kolár.
Vzácny obraz môžu záujemcovia vidieť v Gemersko – malohontskom múzeu v Rimavskej Sobote počas celého februára.