JELŠAVA. Spojenie základnej školy a materskej školy v Jelšave do jednej výchovno-vzdelávacej inštitúcie so spoločným riadením je výhodou pre žiakov, ako aj pre členov pedagogického zboru. Potvrdila to Viera Bardoňová, riaditeľka Základnej školy s materskou školou (ZŠ s MŠ) Jelšava.
"Väčšina žiakov k nám prichádza práve z tejto materskej školy. Vďaka tomu ich poznáme a vieme sa pripraviť na to, aké deti k nám do ZŠ prídu. Zároveň je možné lepšie zhodnotiť, či niektoré dieťa potrebuje odklad a zostane ešte v materskej škole, prípadne či je potrebné jeho zaradenie do nultého ročníka ZŠ, kde ho pripravíme na vstup do prvého ročníka," vysvetlila riaditeľka.
Na ZŠ v Jelšave sa v súčasnosti vzdeláva 476 žiakov a 86 detí navštevuje MŠ. Výchovno-vzdelávací proces zabezpečuje 38 pedagogických zamestnancov, z toho jedna vychovávateľka v školskom klube detí a traja špeciálni pedagógovia, a dve asistentky učiteľa. Škola je špecifická tým, že od roku 2008 sa jej žiaci vzdelávajú v dvoch líniách školského vzdelávacieho programu.
"Na prvom stupni je prvá línia zameraná na anglický jazyk a informatickú výchovu. V druhej je vyučovanie rozšírené o jednu hodinu slovenského jazyka a literatúry a získavanie pracovných zručností. Na druhom stupni je prvá línia orientovaná na prírodovedné predmety a environmentálnu výchovu a druhá na rozvíjanie pracovných zručností," načrtla Bardoňová.
Rozdelenie na dve vzdelávacie línie si podľa jej slov vyžiadalo zloženie žiakov. "Máme veľa rómskych žiakov a mnohí z nich pochádzajú z menej podnetného prostredia. Množstvo detí k nám prichádza aj zo sociálne znevýhodneného prostredia, na obidvoch stupňoch tvoria približne tri štvrtiny celkového počtu," uviedla riaditeľka, podľa ktorej to spôsobuje vysokú absenciu na vyučovaní a veľký počet neospravedlnených hodín. "S tým súvisia aj vzdelávacie výsledky detí. Veľkým problémom je hlavne v poslednom čase správanie sa žiakov, či už počas hodín, cez prestávky, ale aj mimo vyučovania," dodala.
Pre žiakov s individuálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na jelšavskej základnej škole pravidelne zriaďujú špeciálne triedy. "V tomto školskom roku ich máme tri. Vzdelávajú sa v nich deti, ktoré tam boli zaradené na základe psychologického vyšetrenia. Majú upravené výchovno-vzdelávacie plány a idú podľa variantu vzdelávania v špeciálnych školách," ozrejmila Bardoňová s tým, že prvá obdobná trieda pod názvom Špeciálna záverečná trieda pre nižšie končiacich žiakov bola na škole zriadená v roku 1976.
Služobne najstaršou pedagogičkou na ZŠ s MŠ je Elena Belicová, ktorá na škole učí 38 rokov. "Nastúpila som hneď po vysokej škole. Za tie roky sa zmenilo zloženie detí, teraz je to oveľa náročnejšie, keďže máme veľa problémových žiakov," podotkla s tým, že väčšina detí navyše prichádza zo sociálne znevýhodneného prostredia. "Stále však zdôrazňujem, že aj takí žiaci sa dokážu presadiť. Viacerí z nich sa stali jednotkármi a pokračujú v štúdiu na gymnáziu," dodala.
Napriek všetkému však podľa vlastného vyjadrenia svoje niekdajšie rozhodnutie stať sa pedagogičkou vôbec neľutuje. "Keby som si teraz mala znovu vybrať, či budem učiteľka, tak určite áno. Považujem to za svoje poslanie a napĺňa ma to," zdôraznila Belicová.
Napriek veľkému množstvu detí zo sociálne znevýhodneného prostredia sa škola môže popýšiť množstvom úspechov svojich žiakov, ktoré dosahujú v okresných, krajských, ale aj celoštátnych súťažiach. "Žiaci nás reprezentujú na recitačných podujatiach, pytagoriádach, ale aj v súťaži anglického jazyka pod názvom Jazykový kvet. Napríklad vlani náš žiak obsadil prvé miesto vo vedomostnej súťaži Vševedko a naša bývalá žiačka, ktorá už odišla študovať na strednú školu, sa stala úspešnou riešiteľkou celoeurópskej matematickej olympiády Pangea," priblížila na záver riaditeľka.